Tre dage med lastbilkontrol
”Man kan jo drømme om, at køre-hviletidsovertrædelserne og overlæssene ved denne kontrol er nede på det niveau, som vi vil se i fremtiden, men jeg tror, at vi bliver vækket ved næste tungvognskontrol. Ellers ligner forseelserne dem, vi plejer at se.”
Sådan kommenterer vicepolitiinspektør Asger L. Kristensen, Færdselspolitiet København, tallene for den landsdækkende lastbilkontrol, som fandt sted i dagene 11., 12. og 13. juni.
Ved en lignende kontrol tre dage i maj udgjorde overlæssene 5,47 procent. Denne gang var tallet nede på 3,18 procent.
I maj var der 6,91 procent køre-hviletidsovertrædelser. Det var gradueret ned til 2,70 procent i sidste uge.
Ingen forklaring
Asger L. Kristensen ved ikke, hvad faldet i antal af overtrædelser skyldes.
”Jeg har ingen fornuftig forklaring på, hvorfor der var så få hviletidsovertrædelser og overlæs, men hvis man forestillede sig, at det her er fremtidens leje, så er det lige før, at jeg er tilfreds,” siger han.
Træerne får dog ikke lov til at vokse ind i himlen, for vicepolitiinspektøren er langt fra tilfreds, når han ser på tallene for hele året.
”Så er de nemlig stadig for høje,” siger han.
Kontrollen i tal
I løbet af de tre dage kontrollerede Færdselspolitiet sammen med Statens Bilinspektion 1.240 tunge køretøjer. Der blev konstateret 387 forseelser, som blev noteret i 307 rapporter. De dækker blandt andet:
Tekniske fejl/mangler: 6 (2 lastbiler og 4 påhængsvogne).
Overlæs: 37 (32 lastbiler, 3 sættevogne og 2 vogntog).
Dimensioner: 42 (10 lastbiler, 11 sættevogne og 21 vogntog).
Køretilladelser ikke erhvervet: 5 lastbiler.
Køre-hviletid: 45 (43 lastbiler og 2 busser).
Fejl ved kontrolapparat: 37 lastbiler.
Hastighedsovertrædelser: 17 lastbiler.
Indkaldelse til syn pga. diverse fejl/mangler: 28 (16 lastbiler, 9 påhængsvogne og 3 sættevogne).
Køreforbud: 65 (38 lastbiler, 8 sættevogne og 19 vogntog).