Ny trækbjælke til kærrer
VBG oplyser, at den nye trækbjælke er konstrueret til at opfylde det stigende behov for effektive koblingsløsninger til volumenkærrer.
Med den nye trækbjælke er det muligt at montere koblingen langt fremme under ladet, hvilket giver mindre afstand mellem bil og kærre. Det giver mulighed for at
køre med større kærrer inden for de lovmæssigt fastlagte vogntogslængder.
"Undermonteringen betyder, at vogntogets drejeegenskaber bevares uden risiko for, at opbygningerne på lastbil og kærre kolliderer trods den korte afstand," fortæller direktør Freddy Elbæk fra VBG.
Kræver ikke meget plads
Den nye trækbjælke kræver minimal plads til monteringen. I kraft af monteringen indvendigt i rammen undgås kollisioner med f.eks. fjederophæng, krængningsstabilisatorer eller andre komponenter, der normalt monteres i det
pågældende område. Det giver ifølge Freddy Elbæk mulighed for at montere koblingen meget langt fremme, tæt ved lastbilens bagaksel.
Den nye trækbjælke er udstyret med VBGs korrosionsbeskyttelse, der består af en 10-trins overfladebehandling med zink- og manganfosfatering som grundlag, suppleret med ED-dypning og pulverlak med højglans.
For samtidig af opfylde sikkerhedkravene også ved kørsel uden kærre præsenterer VBG samtidig en forbedret opklappelig bagkofanger, specielt til biler med undermonteret trækbjælke. Kofangeren fås i stål eller aluminium, og er korrosionsbeskyttet ligesom trækbjælken.