Kaj Nielsen: Offer for min egen politik
Det kom som et lyn fra en klar himmel, da vognmændenes førstemand gennem de seneste tre år, Kaj Nielsen, Langeskov i går med øjeblikkeligt varsel trak sig som formand for såvel DTL og ATL. Årsagen var, at Kaj Nielsen Transport A/S, som han ejer en tredjedel af, torsdag anmeldte betalingsstandsning ved Skifteretten i Odense.
Beslutningen om at gå i betalingsstandsning blev ikke truffet af Kaj Nielsen selv, men af flertalsaktionæren i Kaj Nielsen Transport A/S, Brechmann & Bolding A/S, som igen er ejet af det odenseanske investeringsselskab Brechmann Partner ApS. Beslutningen om en betalingsstandsning blev ifølge Kaj Nielsen truffet onsdag aften.
Står fast på sin politikt
Kaj Nielsen Transport A/S har nu tre måneder til at finde en løsning på problemerne.
»Men der bliver ikke tale om, at selskabet lukker og genopstår i et andet selskab, sådan som man tit ser eksempler på. Det bliver i hvert fald ikke med mig som aktionær,« siger Kaj Nielsen, der på den måde er blevet fanget af sin egen politik.
»Min politik er stadig, at vi er for mange om godset, og at der skal ryddes økonomisk op i branchen, som jeg også sagde på generalforsamlingen i lørdags. Derfor får ingen mig overtalt til at være med til at lukke ned og starte igen. Jeg vil stadig kunne se DTL’s medlemmer i øjnene, når det her er overstået,« siger Kaj Nielsen.
Fusion i fjor
Kaj Nielsen Transport A/S kører med 15 biler og har 20 ansatte. Bilerne kører stykgods i Danmark, ligesom der er enkelte entreprenørbiler.
1. juni i fjor købte Kaj Nielsen Transport A/S Møbro Transport ApS, der driver en fragtrute mellem Odense og Vestsjælland under Danske Fragtmænd. Dette firma, der er et helejet datterselskab, er ikke berørt af betalingsstandsningen.
Kaj Nielsen oplyser, at han ikke har haft noget med den daglige drift i Møbro Transport at gøre, ligesom han heller ikke har været involveret i den daglige drift af Kaj Nielsen Transport A/S, siden han i fjor fusionerede sin vognmandsforretning med firmaet Brechmann & Bolding A/S.
Den daglige ledelse af begge selskaber blev dengang lagt i hænderne på speditør Karsten Bolding, som i ti år var filialleder hos Samson Transport i Odense.
»Det var en god løsning, som gav mig større frihed til at varetage formandsjobbet i DTL og ATL,« siger Kaj Nielsen, der godt er klar over, at nogen nu vil sige, at han i stedet skulle have brugt mere tid på sin forretning.
Ked af det
Kaj Nielsen siger, at han er meget ked af situationen. Han kommer til at savne organisationsarbejdet, som han har deltaget aktivt i siden 1986. Han er fortsat formand for Fyns Amts Vognmandsforening, og her er han klar til fortsat at tage en tørn, hvis medlemmerne vil have det.
»Jeg regner med, der skal være et møde i næste uge. Min plan er også her at trække mig tilbage, men det behøver ikke være så bombastisk, for jeg vil ikke sætte foreningen i en dum situation,« siger den nu forhenværende DTL-formand.
Har ingen planer
55-årige Kaj Nielsen ved ikke, hvad han skal lave fremover. Seks af bilerne, der kører i selskaberne, ejes af ham personligt, ligesom bygningerne på Hvidholmsvej i Langeskov, hvor Kaj Nielsen Transport A/S og Møbro Transport ApS har til huse, er personligt ejet og lejet ud til selskaberne.
»Nu vil jeg have lidt betænkningstid, og så må jeg se, hvad der sker. Jeg skal dog ikke være vognmand igen, men vil ikke afvise, at jeg kunne tænke mig at blive i branchen i en eller anden funktion,« siger Kaj Nielsen, der har drevet selvstændig vognmandsforretning siden 1967.