Regeringen vil se på tysk vejafgift
Regeringens arbejde med at se på virkningerne af den tyske vejafgift får høj prioritet, lover trafikminister Flemming Hansen. Det ses bl.a. af, at både trafikministeriet, skatteministeriet, erhvervsministeriet og finansministeriet inddrages i arbejdet. Det samme gør DTL, lovede Flemming Hansen i sin tale på DTLs generalforsamling.
"Danmark er en randstat i EU-sammenhæng, så fremtidige afgiftsmodeller vil have en stor effekt på det danske vognmandserhverv. Kommissionens hvidbog om den europæiske transportpolitik fremhæver en europæisk harmonisering af rammerne for vejbenyttelsesafgift. Så der er tale om et område med europæisk bevågenhed," sagde trafikministeren og understregede at det nuværende samarbejde om Eurovignetten forventes at fortsætte i en periode efter Tysklands indførelse af egne vejbenyttelsesafgifter.
Forskellige kørselsforbud
Når Danmark til efteråret overtager formandskabet i EU, vil regeringen arbejde for at modvirke konkurrenceforvridning på vejtransportområdet, oplyste trafikministeren.
Også situationen med de forskellige kørselsforbud i medlemslandene vil komme på dagsordenen sammen med bl.a. det nye forslag om køre-hviletid og sagen om kørsel gennem Østrig.
De nye EU-lande
Trafikministeren kom også ind på optagelsen af de nye østeuropæiske lande i EU, der får høj prioritet under det danske formandskab.
"Jeg er klar over, at udvidelsen kan medføre vanskelige vilkår, måske især for de mindre virksomheder og deres fortsatte beståen. Der må derfor fokuseres på udfordringerne og de nye muligheder, der også følger i kølvandet på EUs udvidelse - herunder også de muligheder, der ligger i at etablere dattervirksomheder i andre lande," sagde Flemming Hansen, der tilføjede, at han ikke mener, der er tale om et egentligt udflagningsproblem her i landet.
"De virksomheder, der etablerer sig i udlandet, gør det overvejende som led i en ekspansion, og det må siges at være en positiv udvikling," sagde han.