Kunderne skal betale den tyske vejafgift
»Gør afgifterne til en fast post på regningen. Hvis kunderne ikke kan forstå det, kan I udskrive posten både på dansk og på tysk. Kunderne skal vide, at afgifter også hører med i prisen. Det er ikke noget, transportørerne har bestemt. Vi bliver alene anvendt som et redskab i afgiftspolitikken.«
Det sagde DTL’s formand Kaj Nielsen på foreningens generalforsamling i Musikhuset Esbjerg, hvor han langede kraftigt ud efter de tyske vejafgifter. Samtidig opfordrede han medlemmerne til at sørge for at få kompensation for afgifterne.
»Det er med stort held lykkedes af få olietillæg indført i prisen. Næste trin bør være indførelse af et afgiftstillæg,« sagde formanden.
Tilbage til Middelalderen
»Får Tyskland held til at gennemføre sine intentioner, er det en tilbagevenden til middelalderlige tilstande, hvor hver hertug og herremand kunne opkræve sin egen skat på trafik igennem eget område – til skade for samhandelen overalt på kontinentet.
Vi ved nemlig, at både Holland og Sverige pønser på deres egne road-pricing modeller, og at indførelsen af disse nationale skattesystemer vil gøre livet til et sandt administrativt og økonomisk helvede for danske eksportvognmænd.
Men det er desværre hævet over enhver tvivl, at EU-Kommissionen blot afventer ”forsøget” i Tyskland og vil lade blandt andet den danske eksport og de danske eksportvognmænd betale prisen, før man adopterer systemet til at gælde for hele EU.
Fra DTL skal lyde en klar og utvetydig opfordring til, at regeringen forholder sig aktivt til de konsekvenser, som den tyske vejskat har for hele det danske erhvervsliv, herunder transporterhvervet. Og at man i øvrigt ikke gør det indre marked til en handelsvare,« sagde Kaj Nielsen.