DTL vil formidle penge til vognmænd
Forslaget om et særligt udviklingsselskab for transport og logistik blev lanceret af formanden, Kaj Nielsen på DTL’s generalforsamling i lørdags.
»Udviklingsselskabet skal med risikovillig kapital medvirke til at sparke udviklingen i gang i de transportvirksomheder, der kan, tør og vil gå nye veje. Selskabets kapital skal først og fremmest øremærkes til virksomheder, som allerede er i gang med visionære og kompetencefyldte fremtidsplaner, men som mangler den nødvendige kapital til at komme videre,« sagde Kaj Nielsen og tilføjede, at der ikke bliver tale om at anvende kapitalen til etablering af nye traditionelle virksomheder.
»I DTL er vi ikke tilhængere af offentlige støtteordninger. Derfor må transporterhvervet selv tage et økonomisk ansvar for vores fremtid. Vi må selv være med til at betale, når vi kommer med nye initiativer.
"DTL er parat til at skyde penge i udviklingsselskabet, men hvis selskabet virkelig skal være til gavn for de fremadskuende transportvirksomheder, er det nødvendigt, at også andre spytter i bøssen. Efter min opfattelse vil samfundet være godt tjent med at satse på et udviklingsselskab for transport og logistik,« sagde Kaj Nielsen.
Penge fra realkreditten
DTL’s ordførende direktør Michael Svane siger til Lastbil Magasinet, at han kan forestille sig, at pengene kommer fra flere forskellige kanaler.
»Regeringen har f.eks. planer om at liberalisere realkreditten, så her vil være penge at hente,« siger Michael Svane, som heller ikke er fremmed over for at få offentlige midler med.
»Pengene kan komme mange steder for, og vi vil ikke sige nej til offentlig kapital.«
Er offentlig støtte ikke imod idéen om et frit vognmandserhverv?
»Jo, men “plejer” er død. Og vi går jo stadig ind for en fri markedsøkonomi,« siger Michael Svane, der sammenligner udviklingsselskabet med en gammeldags vandpumpe, hvor man selv først skal spæde vand til, før der kommer vand ud af pumpen. På samme måde vil DTL til en begyndelse selv komme penge i selskabet.
Varer fra internettet
Direktøren understreger, at der skal være tale om nyudvikling i de projekter, der kan modtage støtte. Som eksempel på et muligt støtteprojekt nævner han distribution af varer bestilt via internettet.
Hvem kan få støtte?
»Vi har ikke på forhånd en basisliste over firmaer, der kan få støtte. Firmaer kan søge om støtte, eller vi kan vælge nogen ud, som vi godt vil støtte,« siger Michael Svane, som understreger, at det er et vigtigt signal at sende til omverdenen, at transportbranchen også er et erhverv, man kan investere i.
Direktøren forventer, at etableringen af udviklingsselskabet starter efter sommerferien.