Dansk katalysator med ny teknik
Hemmeligheden bag den sensationelle katalysator er et nyt ”vidundermiddel”, som sprøjtes ind i udstødningsrøret umiddelbart inden de varme udstødningsgasser rammer katalysatoren.
Den efterfølgende kemiske proces i katalysatoren bliver på denne måde langt mere effektiv i retning af NOx reduktion. Helt op til 87 % af de farlige kvælstofoxider forsvinder og omdannes til vanddampe og ufarligt kvælstof. Vidundermidlet hedder, eller rettere kommer til at hedde, ”AdBlue”, og vil om få år kunne købes på tankstationer over hele landet.
AdBlue er dog blot det kommercielle navn for ”tryllemidlet”, som i virkeligheden bare er en 32,5 % urea-vand opløsning. En væske, som er meget tæt på at svare til almindelig urin. AdBlue’s hovedbestanddel er ammoniak (NH3), og det sætter sig på katalysatorens overflade, hvor det reagerer med kvælstofoxiderne (NOx). Ud af udstødningsrøret kommer vanddampe blandet med ufarligt kvælstof (N2 + H2O).
Haldor Topsøe A/S, som er mangeårig katalysator-ekspert, samarbejder med en anden af dansk industris stoltheder, pumpefabrikken Grundfos, om at udvikle dette nye danske tilbud til bilindustrien.
I det nye nummer af Lastbil Magasinet, der udkommer i næste uge, kan man læse en teknisk baggrundsartikel om den nye katalysatorteknik.