Problemer med økonomien i Øresundsforbindelsens danske landanlæg
Rapporten, der blev offentliggjort i går, viser, at der fortsat vil være usikkerhed om tilbagebetaling af gælden vedr. landanlægget, hvis denne udelukkende skal finansieres med udbyttebetalinger fra Øresundsbro Konsortiet.
Tilbagebetalingstiden kan på nuværende tidspunkt beregnes til 56-59 år, idet der er taget højde for sambeskatningen i Sund & Bælt koncernen. Landanlæggene består af jernbane- og vejforbindelsen over Amager, der forbinder Øresundsbron med den danske trafikinfrastruktur.
Der er imidlertid fuld og ubegrænset statsgaranti for gælden, og derfor er der ikke tale om et akut problem, skriver trafikministeriet. Dertil kommer, at Øresundsbroen ifølge ministeriet er inde i en positiv udvikling med pæne stigninger i trafiktallene og dermed i indtægterne.
Følger udviklingen nøje
Udredningen konkluderer, at økonomien i broen (Øresundsbro Konsortiet) fortsat er forsvarlig. Den er tilmed forholdsvis robust over for en mindre gunstig udvikling end den, der lægges til grund i udredningen. Tilbagebetalingstiden for gælden skønnes til 35 år, skriver trafikministeriet.
På baggrund af udredningens konklusion er det regeringens opfattelse, at der ikke umiddelbart er behov for korrigerende tiltag for at imødegå den økonomiske udvikling, der tegner sig for landanlæggene. Man vil imidlertid følge udviklingen nøje i det kommende år.
Stof til eftertanke
Medmindre der sker en væsentlig forbedring af de nuværende udsigter for landanlæggende, kan korrigerende tiltag på et eller andet tidspunkt i fremtiden ikke udelukkes.
På et møde i går i den politiske følgegruppe vedrørende Øresundsforbindelsen var der tilslutning hertil.
"Den nu beregnede udvikling må give stof til eftertanke, men der er ingen grund til at handle overilet. Der er fuld og ubegrænset statsgaranti for lånene og dermed intet akut behov for indgriben. Men udviklingen må fortsat følges meget tæt," siger trafikminister Flemming Hansen.