Stadig problemer med specialtransporter
”Der tegner sig det samme billede som sidst. Køretøjerne kan ikke bremse. De mangler de nødvendige transporttilladelser - eller også er klassificeringen på tilladelsen forkert. Nogen stiller uden en EU tilladelse. Andre med ulovlige sammenkoblinger. Der er en masse dimensionsfejl og overtrædelser af køre-hviletiden,” fortæller vicepolitikommissær Carl Peter Frederiksen.
I løbet af tirsdag og onsdag ramlede der 54 køreforbud ned over specialtransporterne. En overgang onsdag eftermiddag var Oksekær rasteplads ved det sydgående motorvejsspor totalt blokeret af fire mølletransporter, som holdt på tværs af opmarchbåsene for at være der. Udover dem holdt der andre, mindre tunge køretøjer, som heller ikke måtte fortsætte turen, inden tingene var bragt i forsvarlig stand.
Historien gentager sig
Fire dage midt i december ruskede Færdselspolitiet godt og grundigt op i rækkerne hos de mest tungtvejende i transportbranchen.
Dengang fremkom vicepolitikommissæren med en sønderlemmende kritik af branchen samt det klare løfte, at politiet ville kigge forbi i det sønderjyske igen.
Det løfte har han holdt i denne uge sammen med 36 hjælpere i form af færdselsbetjente og folk fra bilinspektionen.
Mandag mødtes styrken til briefing, og siden har mandskabet arbejdet i toholdsskift. Om dagen med fast base ved både det nord- og sydgående spor på rastepladserne ved Oksekær.
Om natten har kontrollen været mere flydende både på motorvej E 45 og på strækningen mod Esbjerg. Carl Peter Frederiksen kan efter tre dage konstatere, at kontrollen er med samme beskæmmende resultat som i december.
To fluer med ét smæk
I går var der tungvognskontrol flere andre steder i landet som led i en landsdækkende kontrol, der denne gang strækker sig over flere dage alt efter, hvordan det passer bedst i de enkelte færdselsafdelinger.
I Sønderjylland koncentrerede politiet sig stadig om specialtransporterne, og kontrollen fortsatte i nat.
Den endelige statistik over indsatsen foreligger endnu ikke, men tallene fra tirsdag og onsdag taler deres tydelige sprog. Der blev i alt stoppet 237 køretøjer, og der blev skrevet 139 rapporter.
Lastbil Magasinet følger op med det endelige resultat og kommentarer fra branchen.
Læs dagens øvrig artikler om emnet: ”Ens specialtilladelser over hele landet” og ”Politiledelsen kiggede med over skulderen.”