23948sdkhjf

Vognmand risikerer kæmpebøde for overlæs

Københavnsk vognmandsfirma går nu rettens vej for at undgå en bøde på over 300.000 kroner. Bødens størrelse skyldes systemet med forstraffe.

»Med det antal biler, vi har, er det umuligt helt at undgå overlæs. Og det er også i orden, at vi får en bøde. Men det er systemet med forstraffe, jeg vil til livs.«

Det siger vognmand Jørgen Jensen fra firmaet Kjeld Jensen og Sønner A/S i København. Firmaet, der kører entreprenørkørsel med 62 biler, har valgt at gå i Retten for at undgå et bødeforlæg på 304.200 kroner for ni tilfælde af kørsel med overlæs.

De ni sager er fra perioden september 1999 til 31. maj 2001. Syv af tilfældene omhandler overskridelse af totalvægten fra 9 til 22 %, mens de to andre sager drejer sig om overskridelse af akseltrykket med 10 %.

Sådan virker systemet

Selve bøderne beløber sig i alt til 26.000 kroner. Men på grund af systemet med forstraffe løber det samlede bødekrav op i 304.200 kroner.

Systemet fungerer kort fortalt på den måde, at hvis man har fået bøder for overlæs mere end ti gange, så skal antallet af tidligere overtrædelser (forstraffe) ganges med 1.000 kr. Hertil skal lægges den aktuelle bøde, og derefter skal det samlede beløb ganges med to.

Den 31. maj 2001 fik Kjeld Jensen og Sønner A/S f.eks. en bøde på 3.000 kr. for overskridelse af totalvægten med 12 % (12 gange 250 kr.). Hertil skal lægges 18 forstraffe á 1.000 kr., lig med 18.000 kr. De to beløb (3.000 kr. + 18.000 kr.) lægges sammen, og resultatet bliver 21.000 kr. Totalbeløbet ganges herefter med to, hvorefter bøden bliver 42.000 kr.

Det københavnske vognmandsfirma er blevet præsenteret for syv bøder i den størrelsesorden, mens de to bøder for at køre med for højt akseltryk kun beløber sig til to gange 1100 kr.

Svært at blive frikørt

For at blive “frikørt” for en forstraf, skal alle firmaets biler have undgået overlæsbøder i to år. Blot en enkelt kikser i løbet af de to år, og alle forstraffe hænger ved.

»De første af vores forstraffe går helt tilbage til 1988. Og vi har ikke en chance for at blive af med dem. Vi har sat vægt i alle de luftaffjedrede biler, men det er ikke muligt i vores ældre biler med bladfjedre. Og selvom der er vægt i bilen, er det ikke en garanti for, at en chauffør ikke kan komme til at stille vægten forkert. Det er mennesker, vi har ansat, ikke maskiner, som vi kan programmere. Som arbejdsgiver har vi det objektive ansvar, men jeg kan jo ikke udføre alt arbejdet selv,« siger Jørgen Jensen.

Vil foretrække det svenske system

»Jeg siger ikke, at vi ikke skal have bøder, men jeg vil foretrække det svenske system. Her får man en stor bøde, og så er det ude af verden - der er ikke noget med forstraffe, som i den grad er konkurrenceforvridende, for det er nu engang lettere at undgå overlæsbøder for en selvkørende vognmand end for et firma med over 60 biler,« siger den københavnske vognmand.

Retssagen mod Kjeld Jensen og Sønner A/S skulle have været for i Københavns Byret for godt en uge siden, men blev udsat på grund af usikkerhed om en vejeseddel.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093