23948sdkhjf

Hurtigere godstog mellem Sverige og Padborg

Railion Denmark A/S og Green Cargo indsætter i fællesskab flerfrekvens-lokomotiv i den grænseoverskridende godstrafik.

Railion Denmark A/S og Green Cargo har netop for første gang indsat et dansk EG 3100 flerfrekvens-lokomotiv i den grænseoverskridende godstrafik mellem Hallsberg i Sverige og Padborg. Hidtil er der blevet skiftet lokomotiv i Malmø.

De første tog kører således nonstop mellem Hallsberg og Padborg – en strækning på i alt ca. 800 km. Herved undgås rangering i Malmø.

EG-lokomotivet kan køre 140 kilometer i timen og fragte op til 2.000 bruttotons.

Foreløbig vil to tog i en forsøgsfase i weekenden forbinde Hallsberg i Sverige med Padborg. Systemet udvides i forbindelse med køreplansskift den 16. juni 2002, hvorefter der køres helt til Hamborg-Maschen. Fra ultimo 2003 forventes det, at al transittrafik Hallsberg, Gøteborg og Malmö til Hamborg-Maschen betjenes af gennemgående tog trukket af flersystems-elektrolokomotiver. I alt en strækning på ca. 1000 km.

Siden åbningen af Øresundsbroen i sommeren 2000 har Railion og Green Cargo opereret med et fælles produktionssystem. Det har, ifølge Railion Denmark A/S, optimeret fleksibiliteten og pålideligheden af togudbuddet mellem Skandinavien og Tyskland.

Railion gruppen består af Railion Denmark A/S, DB Cargo AG samt Railion Benelux NV.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062