Hastighedsgrænser i byer - igen
”Er du nu også sikker på, at misforståelsen er så total, som artiklen lægger op til. Der findes i dag utroligt mange ”campingtræk,” der har en tilladt totalvægt over 3.500 kg, og som så kræver trailerkørekort. Er du sikker på, at disse er undtaget for 50 km/t reglen?”
Sådan lød mailen til Lastbil Magasinet fra den tvivlende læser efter artiklen, som blev bragt i fredags.
Jamen, vi er altså sikre. Politiassistent Christian Møller, Rigspolitiets Færdselsafdeling København, forklarer tingene således:
Kun de store
”Dem, der skal følge de 50 km/t i tættere bebyggelse, er sololastbiler og vogntog med lastbil/påhængsvogn/sættevogn, samt busser over 3.500 kg tilkoblet et påhængskøretøj. Det vil sige, at busser over 3.500 kg uden påhængskøretøj gerne må følge 70 km skiltningen,” siger han.
Christian Møller pointerer, at det med andre ord betyder, at en bus på under 3.500 kg må køre de 70 km/t inden for byskiltene i Århus – uanset, om den har tilkoblet en påhængsvogn. Det samme gælder også for personbiler med store trailere, som læseren spørger om.
Byskilt med undtagelse
”Det er en enkelt ventil med hensyn til 50 km/t for de nævnte køretøjer, når de passerer et silhuetskilt. Det er, når de passerer det på motorvejen og møder byskiltet med Storkøbenhavn. Det betyder ikke, at de af den grund skal ned på 50 km/t. Men lige så såre, de forlader motorvejen ved en frakørsel, så skal farten ned på 50 km/t,” pointerer Christian Møller.
Silhuetskiltet, der kendetegner tættere bebyggelse, hedder i øvrigt E 55.