23948sdkhjf

Vejafgifter bør være europæiske - ikke kun tyske

EU-parlamentariker Freddy Blak mener ikke, at Tyskland skal gå enegang og beskatte kørslen på sit nationale vejnet til gene for blandt andet de dansk vognmænd. Politikeren mener, at der i stedet skal findes en fælles løsning, og det kan passende være under det danske formandskab. Freddy Blak har sendt følgende indlæg til Lastbil Magasinet:

”Tyskland burde bruge sine kræfter og store stemmevægt i Bruxelles i stedet for at sidde isoleret i Berlin og lave en ren tysk vejafgift. En tysk vejskat vil gøre det af med den lige konkurrence og stille danske vognmænd i en presset situation. Danmark får et stort ansvar med at arbejde for en harmonisering af afgifterne, når formandsstafetten bliver overrakt til København 1. juli.

Bliver vognmændene presset på pengepungen, vil det gå ud over deres kunder, forbrugerne og ikke mindst de ansatte. Vognmændene vil jo selvfølgelig ikke bare tage imod ekstraregninger med kyshånd. Den bliver sendt videre, så hvis den danske regering ikke vil mødes med vognmændenes millionkrav til statskassen, så har jeg her et godt råd.

Fælles vejafgifter

Den danske regering bør erklære sig klar til at tage hul på de forhandlinger, som alle ved bliver lange og besværlige.

Kommissionen i Bruxelles har lovet at komme med et forslag til fælles, europæiske vejafgifter til juni. Det bliver højst sandsynligt et vignette-system som det schweiziske, samt et forslag til, hvordan pengene derefter kan bruges til investering i godsfragt med tog.

900 millioner kroner om året – så meget vil den tyske afgift, som bliver indført til næste år, koste dansk erhvervsliv. Eksportvognmændene får alene en ekstraregning på 500 millioner kroner årligt. Selvfølgelig bliver det også dyrere for tyske vognmænd, men forbundsregeringen i Berlin har allerede lovet, at dieselafgiften får et hak nedad. Sammen med andre lettelser bliver det til i alt 2,3 milliarder danske kroner til de tyske lastbilejere.

Dermed er det vist indlysende, at konkurrencen bliver vredet godt og grundigt skæv. Harmonisering af skatter og afgifter har aldrig været en dansk livret. Men lige nøjagtigt når det kommer til vejafgifter, er der flere grunde til at glemme afgiftsmodstanden til fordel for et indre europæisk marked, der vil fungere bedre.

Kom ud af busken

Miljøet vil være en klar vinder, hvis EU får forhandlet en vejskat og investering i effektive banenet på plads. En stor del af det gods, der bliver fragtet på kryds og tværs af Europa, er vi ganske enkelt nødt til at flytte over på godstog for at sikre, at forureningen fra lastbilerne ikke kvæler os. Et argument, som måske vil falde mere i den danske regerings smag, er det om det indre marked og den lige konkurrence.

I hvert fald kan man kun tolke den tyske enegang som endnu en falliterklæring for EU's bestræbelser på at harmonisere afgifter på tværs af de indre grænser. Danmark må komme ud af busken for at bruge formandsskabet til at komme en løsning nærmere.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.458