MKJ ´s konkursblæk blev hurtigt tørt
Advokat Jakob Ravnsbo fra advokatfirmaet Dahl, Koch & Boll, Kolding, skal som kurator kigge Leif Johansens forretningsmetoder efter i sømmene i forbindelse med den økonomiske ruin i MKJ Handel ApS, Kolding.
Konkursdekretet blev afsagt først i februar, og det, som Jakob Ravnsbo vil have overblik over, er dels omstødelige forhold i forbindelse med konkursen, og dels det faktum, at Leif Johansen inden konkursen flyttede aktiviteterne over i et nyt selskab ved navn MKJ, Kolding ApS.
Det hed i øvrigt tidligere MKJ Finans ApS, men skiftede navn et par måneder inden konkursen i MKJ Handel ApS.
Kender hinanden
Jakob Ravnsbo og direktør Leif Johansen er ikke ligefrem perlevenner, og da der skulle vælges kurator i Skifteretten til at bestyre boet MKJ Handel, frabad direktøren sig da også, at det blev Jakob Ravnsbo.
Ifølge en kilde lød begrundelsen i Retten: ”Han roder sådan i mine papirer.”
Det gav så de store kreditorer anledning til netop at pege på Jakob Ravnsbo. Han er da også godt inde i den kreative Johansenske tankegang, for advokaten sidder også med direktørens konkursbo WB Transport ApS, som knækkede halsen i marts 2001.
Det økonomiske brag var forudset af WB´s revisor på grund af et lån givet til Leif Johansens dengang nyeste barn MKJ Handel på 1.252.426 kroner, som låntageren ikke følte den mindste lyst til at tilbagebetale. Tilsyneladende manglede betalingsevnen også.
Siger sig selv
Når Leif Johansen nu igen giver den som vognmand og søger chauffører i Tyskland, er det øjensynligt i ”opkomlingen” MKJ, Kolding ApS, selv om det ikke er nærmere specificeret i annoncen fra arbejdsformidlingen.
I MKJ Handel foregik kørslen med lejede, tyske biler – uden tilladelser - og for mindst et par store, velrenommerede danske transportfirmaer. Om trafikken så fortsætter på samme måde i MKJ, Kolding, er en anden sag.
Fakta er dog, at hvis Leif Johansen retter blikket mod Færdselsstyrelsen, så skal han kigge rigtig langt for at komme i betragtning til tilladelser oven på den lange række af konkurser og fængselsdommen for på et tidspunkt at komme til at kidnappe en kollega.
Styrelsen må gribe ind
På spørgsmålet om, hvordan branchen vil holde en Leif Johansen af vejen, påpeger ordførende direktør Michael Svane, DTL, at nu skal han jo passe på, hvad han siger.
”Men der er ikke andet for, end at vi må tage den her sag op med myndighederne og gøre vor indflydelse gældende. Der er nogen i branchen, som har gjort det til en livsstil at dukke op igen som en prop af vandet efter økonomiske ruiner,” pointerer direktøren.
DTL vil nu kigge på sagen og bede Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om at gøre det samme for én gang for alle at stoppe Leif Johansens køren rundt i selskabssystemet.
Lastbil Magasinet følger op på sagen med kommentarer fra kurator til oplysningerne om den nye vognmandsvirksomhed.
Læs desuden: ”Leif Johansen giver den som vognmand – igen.”