Leif Johansen giver den som vognmand – igen
”Det er sådan set ligegyldigt, om chaufførerne er tyskere eller kinesere. De har også familie, som bringes i uføre. Leif Johansen er fuldstændig uegnet til at drive forretning. Det sker nemlig på plattenslageri og på vilkår, som ingen fatter, hvordan hænger sammen. Med det her er der en oplagt mulighed for EU-landene til at bevise, at hvis man arbejder sammen, så kan man komme en Leif Johansen til livs, om han så flytter til Holland eller Portugal,” pointerer formanden for Chaufførernes Fagforening Johnny Schytt-Nielsen, Aabenraa.
På arbejdsformidlingen
Formanden er dybt fortørnet over, at Leif Johansen, Kolding, som stamfader til en række lukkede selskaber, hvor økonomien kørte rundt på bedste beskub, nu igen søger chauffører til sin nye selskabelighed.
Formanden fik en henvendelse fra en tysk chauffør med en forespørgsel om forholdene i Kolding, efter at han havde set et opslag om en chaufførstilling på sin lokale arbejdsformidling.
Johnny Schytt-Nielsen vil dog ikke anbefale selv sin værste fjende at give sig i kast med Leif Johansen og hans noget aparte forretningsmetoder.
”Det er bare grotesk, at han kan blive ved,” mener formanden.
Lønnen snakker vi om
I annoncen påpeger Leif Johansen, at der aflønnes efter aftale. Ellers er han på udkig efter en chauffør med en vis erfaring og gerne ADR-bevis. Ingen af delene er dog nogen betingelse.
Det er en fuldtidsstilling, og alderen er, som formanden siger det, ”skide ligegyldig.” Chaufføren søges til international godskørsel, hovedsagelig i Tyskland og Danmark med 13,5 meter trailer.
Arbejdsgiveren er MKJ, og kontaktpersonen er Leif Johansen, C.F. Tietgensvej, Kolding, på telefonnummer 0045/75507011.
Ansættelsesdatoen var 14. marts, men annoncen findes stadig på den tyske arbejdsformidling.
Fatter ingenting
”Når jeg går tur i Padborg, kan jeg se en halv snes trailere fra MKJ, som er blevet hentet i forbindelse med den seneste konkurs. Nu spørger jeg mig selv, hvor får han så materiel fra nu? Og hvem i himlens navn vil udleje biler og trailere til ham igen og holde røven oppe på ham? Det her må også få ordentlige arbejdsgivere til at spørge sig selv, hvordan det kan lade sig gøre. Der bør ikke være nogen i branchen, som er interesseret i sådan en arbejdsgiverkollega,” mener Johnny Schytt-Nielsen.
Formanden kalder Leif Johansen fuldstændig værdiløs som arbejdsgiver, og han mener, at fagforeningen får et voldsomt problem, når man skal videreformidle til sine medlemmer, hvilke fordele der er ved at være med i EU.
Økonomisk katastrofe
”Min retsbevidsthed går også i baglås, hvis han kan blive ved. Det kan ikke passe, at han slipper godt fra det hele. Og man skal ikke acceptere en økonomisk katastrofe som Leif Johansen, bare fordi han flytter til et andet EU-land,” siger Johnny Schytt-Nielsen.
Formanden påpeger, at Leif Johansens sceneskift til syd for grænsen langt fra kan være i tråd med arbejdskraftens frie bevægelighed.
”Vi må som organisation forholde os til den her sag, og ingen skal bilde mig ind, at bilerne, hvad enten de er på tyske eller danske plader, ikke kommer til Danmark med den lagerkapacitet, der er i Kolding. Og der er ingen myndigheder, som kan bilde mig ind, at de ikke har været informeret om, hvad der foregår i Kolding, så nu må man tage ansvar og gribe ind,” pointerer formanden.
Læs også: ”MKJ ´s konkursblæk blev hurtigt tørt.”