23948sdkhjf

10.000 kr. på vej til “Euro 3 vognmænd”

Efter næsten halvandet års ventetid får alle, der købte en bil med Euro 3 motor inden 1. oktober i fjor, endelig udbetalt de lovede 10.000 kroner. Der er dog blevet skåret i det samlede tilskud.

Folk, der købte en lastbil med Euro 3 motor inden 1. oktober 2001, får nu endelig udbetalt det lovede tilskud på 10.000 kroner pr. bil.

Ordningen kommer imidlertid kun til at gælde biler, der er registreret første gang i tidsrummet fra 1. november 2000 til 1. oktober 2001, og ikke som lovet fra 1. januar 1999.

Det står klart efter et regeringsmøde i går. Her blev det tilkendegivet, at “regeringen vil sikre, at tilskuddet til miljøvenlige lastbiler udbetales så hurtigt som muligt efter Europa-Kommissionens forventede godkendelse.” Det sker gennem en ændring af det lovforslag om tilskud til miljøvenlige Euro 3 lastbiler, som blev vedtaget af Folketinget med stort flertal den 15. december 2000.

DTL’s ordførende direktør Michael Svane, der har forhandlet med skatteminister Svend Erik Hovmand om udbetalingen af tilskuddet, tør ikke sætte dato på udbetalingen, men han er sikker på, at pengene udbetales i løbet af foråret.

Sparer 10 millioner

Det er EU Kommissionen, som har forhalet sagen ved at drage lovligheden i den danske ordning i tvivl. Ifølge oplysninger fra Skatteministeriet kan forslaget nu lovliggøres, hvis man rykker datoen for, hvornår tilskuddet kan udbetales. Forståët på den måde, at kun Euro 3 biler, der er indregistreret mellem 1. november 2000 og 1. oktober 2001, kan få tilskud.

“Europa-Kommissionen har nemlig fundet, at tilskuddet kun må ydes i tilfælde, hvor det kan have fremmet anvendelsen af Euro 3 lastbiler,” oplyser Skatteministeriet.

Ved at rykke datoen for, hvornår der kan gives tilskud, reduceres udgiften til tilskuddet med henved 10 mio. kr. fra ca. 45 mio. kr. til ca. 35 mio. kr., oplyser ministeriet.

Skatteministeriet oplyser, at DTL “er indforstået med, at der sker en indskrænkning i modtagerkredsen, der er nødvendig for at bringe tilskuddet i overensstemmelse med EU-retten.”

»Vi har vurderet, at det er bedre at få 35 millioner end slet ingenting,« siger Michael Svane til Lastbil Magasinet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062