Chauffør solgte sit kørekort med en underskrift
I september 1996 mistede Erik Pedersen sit kørekort efter en retssag i Bad Bramstedt i Tyskland for spirituskørsel. Han havde tidligere mistet det i Danmark for samme forseelse i 1991, men generhvervede kortet i 1993.
15 måneder efter retssagen i Bad Bramstedt ringede politiet fra Grenå og ville "låne" hans kørekort i fem år.
”Dengang sagde politiet, at hvis jeg afleverede og skrev under på en erklæring, så slap jeg for udgifter til en retssag. Da jeg så forsøgte at få mit kørekort igen før tid, fik jeg den besked, at det ikke kan lade sig gøre, for underskriften er det samme som en dom,” siger tidligere eksportchauffør Erik Pedersen.
Tag retssagen først
Den tidligere chaufførs ærinde er, at han gerne vil advare andre mod bare at aflevere kørekortet, hvis politiet banker på og vil indgå frivillige aftaler med folk, og han opfordrer til, at de tager retssagen i første omgang. Der findes nemlig tidligere domme, som giver kredit i den danske frakendelsesperiode i de tilfælde.
”Jeg afleverede mit kørekort til Grenå Politi i december 1997. Her i januar ansøgte jeg om at få sagen genoptaget, fordi jeg skal have truckcertifikat for at beholde mit arbejde på en fabrik. Nu er den behandlet i Retten i Grenå, og min ansøgning blev afvist. Og da var det, at betjenten påpegede, at det var bare ærgerligt, at jeg skrev under dengang,” forklarer Erik Pedersen.
Rabat for samme forseelse
Da Erik Pedersen i januar sendte sin ansøgning til politimesteren i Grenå, hyrede han advokat Ole Husum.
Advokaten kunne dog ikke hjælpe sin klient, men han påpeger skriftligt til Erik Pedersen, at der i forbindelse med frakendelser i udlandet, hvor straffen er en bøde og et periodevis køreforbud, senere er givet rabat ved retten i Danmark, når sagen behandles her.
Det ene tilfælde var en vognmand, som blev taget med en promille på 1,8 i Tyskland. Det udløste en bøde og ti måneders køreforbud syd for grænsen.
Her i landet koster forseelsen to års frakendelse, men da sagen gik i Østre Landsret, mistede vognmanden ”kun” førerretten i et år og seks måneder. I det andet tilfælde var der også tale om et ti måneders køreforbud i Tyskland, og her blev straffen i Danmark ligeledes reduceret med seks måneder.
Todelt straf
Når de ovennævnte sager behandles i Tyskland, falder der både en bødestraf og et køreforbud. Tages sagen senere op her i landet, bliver chaufføren/vognmanden ikke straffet igen med hverken bøde eller hæfte, selv om hans promille var til det.
Det skyldes, at Danmark ikke kan straffe for samme forseelse, som er idømt ved en udenlandsk domstol.
Til gengæld skelner den danske færdselslovgivning ved spirituskørsel med to sanktioner. Det er selve straffen bøde/hæfte og ”en såkaldt foranstaltning i form af førerretsfrakendelse,” og ifølge den danske lovgivning kan ”foranstaltningen” overføres til Danmark. Også selv om chaufføren har gjort rent bord i forhold til de udenlandske myndigheder.
Den senere frakendelse her i landet kan så tages op ved domstolen eller vedtages administrativt i form af en udenretslig tilkendegivelse, som den Erik Pedersen skrev under på.
Det skal også påpeges, at den tidligere chauffør ikke blev afkrævet nogen bøde af det danske politi.
Læs desuden: ”Erik Pedersens sag opdaget ved et tilfælde.”