23948sdkhjf

Freddy Blak kræver lighed for loven

EU-parlamentariker har d.d. sendt spørgsmål til Kommissionen efter en henvendelse fra Lastbil Magasinet. Politikeren mener, det er der, sagen om forskelsbehandlingen af bilister i forhold til den automatiske hastighedskontrol hører hjemme.

”Dansk forskelsbehandling af bilister skal stoppe.”

Under den overskrift har medlem af Europa-Parlamentet Freddy Blak i dag udsendt en pressemeddelelse.

Samtidig har han sendt EU-kommissionen en række spørgsmål på baggrund af Lastbil Magasinets henvendelse om den forskelsbehandling, som finder sted ved automatiske hastighedskontroller her i landet.

Bare nummerpladen kommer fra lande syd for den dansk tyske grænse, sker der nemlig ikke en pind.

Freddy Blak beder samtidig Kommissionen undersøge det forhold, at Danmark ikke benytter dobbeltskiltning jf. FN-konventionen, når der er divergerende hastighedsgrænser for tunge køretøjer.

Pressemeddelelsen:

”Mens danske bilister risikerer at miste deres kørekort, kan udenlandske ditto trygt drøne gennem danske byer uden den mindste risiko for at få en bøde eller dom. Dansk politi må med det samme stoppe den forskelsbehandling,” siger Freddy Blak, der nu har rettet henvendelse til EU-kommissionen for at få den til at gå ind i sagen om hastighedskontrol på danske veje.

”Det er en hamrende uretfærdig diskrimination,” siger Freddy Blak om sagen, der kom frem i Lastbil Magasinet.

Bladet beskriver, hvordan danske myndigheder end ikke sender bødeforlæg til udenlandske fartbøller, når de fotograferes i danske, automatiske hastighedsmålinger.

”Det giver jo en grim plet på Danmarks ry. Vi der ellers er kendt for at overholde europæiske lovgivning,” siger Freddy Blak.

Vagthunden over EU-lovgivningen – domstolen i Luxembourg – har for nylig dømt den italienske stat for at diskriminere udenlandske bilister, der blev idømt hårdere straffe end italienske lovovertrædere. Freddy Blak mener, at Danmark bryder det samme princip Fra EU´s traktater – om end med omvendt fortegn.

”Det er lige en opgave for Kommissionen at sætte en stopper for den praksis,” siger Freddy Blak, der samtidig beder Kommissionen om at vurdere den mangelfulde skiltning på danske gader.

Lastbil Magasinet fremhæver et eksempel fra Århus, hvor en chauffør er kommet i klemme, efter han blev fanget på et fartfoto.

Problemet i Århus som i mange andre danske byer er, at der ikke er dobbeltskiltning på veje, hvor lastbiler må køre 50 km/t, mens biler må køre 50 km/t. Der står kun et skilt med den enkle besked om 70 km/t.

Kører en lastbilchauffør uvidende bare 71 km/t, overskrider han fartgrænsen med 40 procent – og vil derfor miste sit kørekort betinget – hvis han altså kører med danske nummerplader.

”Vi skal have undersøgt, om Danmark dermed overtræder FN-konventionen om skiltning på landeveje,” siger Freddy Blak.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063