23948sdkhjf

Norge kræver betaling her og nu

Mens chauffører fra de nordiske lande ikke skal stå med tegnebogen i hånden, hvis de stoppes for forseelser her i landet, findes der flere eksempler på, at politiet i Norge vil se bødekronerne på trods af aftale, inden køretøjet får lov at fortsætte.

En rundringning til flere sekretariater hos politiet godtgør, at man ved tungvognskontroller her i landet ikke opkræver bødekroner af de tunge trafikanter, når de stoppes for forseelser.

”Hvis trafikanter fra de nordiske lande vedtager bøden, så sendes sagen videre til deres respektive lande, som indkræver pengene,” fortæller Grethe Pedersen, Århus Politi.

Hun henviser til lov nr. 214 af 31. maj 1963 om samarbejde mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige jf. Justitsministeriets bekendtgørelse om ikrafttrædelse af loven af 16. december samme år.

Ifølge loven er det aftalt, at de enkelte lande indkasserer bøden, hvis deres borgere begår forseelser i et af de andre nordiske lande.

Må betale

”Men for eksempel tyske bilister må betale med det samme, hvis de stoppes. Det skyldes, at vi ikke har en aftale med dem om udveksling af bøder,” pointerer Grethe Pedersen.

Det er så ikke alene tyskere, som må gribe til baglommen, hvis de forsynder sig i trafikken ved for eksempel hastighedsovertrædelser, køre- hviletidsforseelser eller overlæs.

Det gælder samtlige trafikanter syd for Padborg.

Grethe Pedersen stiller sig noget uforstående over for oplysningen om, at danske vognmænd i nogle tilfælde må betale her og nu, når de stoppes i Norge.

Det samme gør politiassistent Palle Toft, sekretariatet ved Aalborg Politi.

”I overlæssituationer kan man også i Norge give køreforbud, til vægten er acceptabel, men man kan ikke forlange bøden betalt på stedet. Det skyldes samarbejdet mellem de nordiske lande, hvor vi sender sagerne frem og tilbage mellem myndighederne,” siger politiassistenten.

Flere eksempler

På trods af aftalen er der alligevel flere eksempler på det modsatte.

Sagerne stammer alene fra Norge, hvor politiet både ved overlæs og ved kørehviletidsovertrædelser har forlangt bøden betalt, inden chaufføren eller vognmanden får lov til at køre videre.

Tillige er den lokale myndighed heller ikke tilfreds med at få danske penge. Man ser gerne, at bøden erlægges i norske sedler, men accepterer dog betalingskort, som får en tur i den medbragte fluesmækker.

Kontant afregning

Sidste år i december blev vognmand Per Brandstrup, Års, stoppet i Norge med 600 kilo overlæs.

”Jeg måtte læsse to paller af, og politiet forlangte en bøde på 1.500 norske kroner betalt på stedet. Jeg havde masser af kontanter, men det var danske penge. Dem ville politiet ikke have, så jeg måtte betale med mit dankort,” fortæller vognmanden.

Han pointerer, at han ikke sagde, at han ikke ville betale på stedet.

”Fra kolleger er det min opfattelse, at det norske politi forlanger pengene med det samme. Det har jeg aldrig oplevet i Sverige,” siger han.

Per Brandstrup kan samtidig fortælle om en kollega, som blev stoppet i Norge med forkert akseltryk.

”Han kunne flytte rundt på læsset, så trykket blev i orden, men han måtte betale 3.000 norske kroner i kontanter.”

Lastbil Magasinet vil gerne høre fra læserne, der har oplevet lignende eksempler under kørsel i Norden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078