23948sdkhjf

Freddy Blak blander sig i hastighedssager

EU-trafiksyndere skal behandles ens uanset nummerpladen på bilen. Sådan lyder en dom af 19. marts. EU-parlamentarikeren stiller sig da også uforstående over for Danmarks forskelsbehandling af chauffører ved de automatiske hastighedsmålinger.

”Det er pishamrende uretfærdigt. Nu vil jeg se på sagen og sende den videre med en række spørgsmål,” siger Freddy Blak, som er medlem af EU´s trafikudvalg.

Kommentaren knytter sig til det fakta, at hvis bare køretøjet kommer med nummerplader syd for den dansk/tyske grænse, så kan manden bag rattet for den sags skyld hamre gennem Århus med 120 km/t og få taget aldrig så mange kontrafejer, han vil ikke høre en lyd fra de danske myndigheder.

Er køretøjet til gengæld dansk, og hvis ellers det er den dag, politiets udstyr virker, så venter der en økonomisk regning og eventuel en betinget frakendelse af kørekortet - alt efter hastigheden.

Det kalder Freddy forskelsbehandling, der vil noget.

Omvendt

19. marts tabte medlemslandet Italien i en sag anlagt af EU-Kommissionen.

Ifølge dommen må Støvlelandet ikke diskriminere bilister fra andre EU-lande, når de stoppes for færdselsforseelser.

I Italien stillede tingene sig ganske vist anderledes. Her var det udlændingene, der blev straffet hårdere en de nationale syndere.

I går fortalte Lastbil Magasinet om eksportchauffør Flemming Ørndrups dom ved Vestre Landsret. Her blev Byrettens dom fra sidste år stadfæstet i hans hastighedssag fra Århus.

Eksportchaufføren er selvfølgelig utilfreds med, at han bliver dømt med piber og trommer, når tyske, hollandske og italienske kolleger kan køre som det passer dem uden repressalier.

Også på kant med reglerne

Samtidig fastholder Flemming Ørndrup, at Danmark har et andet problem. Nemlig i forhold til FN-konventionen, som gælder ”on roads, signs and signals.” Den er underskrevet og tiltrådt både af Danmark og det øvrige EU.

I konventionens artikel 1 punkt c hedder det, at den er gældende på alle offentligt trafikerede områder.

Som bekendt findes der kun én skiltning i Århus med 70 km/t, som gælder for personbiler, mens tunge køretøjer kun må køre 50 km/t, fordi det er inden for bygrænsen.

Da konventionen er ratificeret i EU, beder Lastbil Magasinet Freddy Blak om at se på den side af sagen samtidig.

Italiens sag

”Differentieret behandling af EU-trafikanter på grundlag af køretøjets indregistreringssted.”

Det var det, sagen ved EU-domstolen handlede om.

Ifølge loven havde den nationale trafikant tildelt en administrativ bøde for en færdselsforseelse 60 dage til at beslutte sig til enten at betale bøden eller indbringe sagen for retten, mens en udenlands chauffør havde valget mellem at betale, stille dobbelt garanti eller at få inddraget sit kørekort på stedet.

Kort og godt gav det udlændingen pistolen for tindingen, og i dommen hedder det:

”Sammenfattende må det fastslås, at Italien har tilsidesat sine forpligtigelser i henhold til traktatens artikel 6, idet den i færdselslovens artikel 207 har opretholdt bestemmelser, hvorefter lovovertrædere behandles differentieret og på en måde, der ikke står i rimeligt forhold til formålet på grundlag af køretøjets indregistreringssted.”

Med omvendt fortegn vil Freddy Blak så stille det spørgsmål ved, om ikke Danmark er på tynd is, når man forskelsbehandler egne borgere negativt i forhold til øvrige EU-trafikanter.

Det skal pointeres, at Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland har en aftale om at videresende regninger efter hastighedsmålinger i automatiske fotofælder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062