Svensk/japansk samarbejdsaftale underskrevet
Scania har langt større erfaring med de store, tunge køretøjer, mens den japanske bilproducent Hino står stærkere i de mindre lastbiler.
Det skyldes, at den højst tilladte totalvægt i Japan på 25 ton.
Nu har Scania og Hino underskrevet en samarbejdsaftale.
Informationschef Mikael Friis, Scania Danmark A/S, fortæller, at samarbejdet er fuldstændigt udramatisk.
Det er ikke sådan, at det bygger på, at Hino overtager Scania - eller det svenske firma køber Hino.
”Det er miljøkravene, der styrer udviklingen, og derfor kan vi lære af hinandens erfaringer. En motor, der er godkendt i Europa, kan ikke bare uændret sælges i Japan og omvendt,” fortæller han.
Skal sænke omkostning
Den svensk/japanske alliance har flere formål.
For det første introducerer Hino Scanias trækkere i Japan, mens Hinos erfaringer med 7/8-litersmotorer til gengæld tænkes udnyttet af Scania.
Samarbejdet skal desuden styrke de to producenters markedsandele, da fælles produktudvikling vil være med til at sænke omkostningerne, og dermed vil både Scania og Hino stå stærkere konkurrencemæssigt.
Hino er Ørigets ledende producent af lastbiler og busser med dieselmotorer. Der er 22.600 ansatte, og nettoomsætningen sidste år var på 6,06 milliarder euro.