23948sdkhjf

Landsretten stadfæstede chaufførs hastighedsdom

13. december sidste år blev Flemming Ørndrup idømt bøde og betinget frakendelse af kortet ved Byretten i Århus. Forleden tilsluttede Landsretten sig dommen. Chaufføren mener, at der nu er frit slag for Danmark til at overtræde andre FN-konventioner.

”Byrettens dom stadfæstes.”

Sådan står der i eksportchauffør Flemming Ørndrups dom ved Vestre Landsret, Viborg, som faldt forleden.

Chaufføren slipper så ikke bare sin sag der. Han overvejer nu næste skridt. Det skyldes to ting. For det første har Danmark med dommen tilsidesat en FN-konvention. For det andet forskelsbehandler den danske stat danske og udenlandske chauffører, når der ikke sendes bødeforlæg syd for Padborg efter automatiske hastighedsmålinger.

En nylig dom fra EU pålægger Italien at behandle lokale og udenlandske chauffører ens.

Betinget frakendelse

I al sin enkelthed betyder dommen, at eksportchaufføren fra Padborg skal slippe 2.500 kroner i bøde til statskassen, og desuden mister han kørekortet betinget i tre år og skal op til fornyet køreprøve.

Flemming Ørndrup mener, at Danmark med dommen tilsidesætter en FN-konvention, som landet både har underskrevet og tilsluttet sig.

Ifølge konventionen skal der være dobbelt skiltning, hvis der på en given strækning gælder forskellige hastigheder for forskellige køretøjer.

Den valgt Landsretten at se bort fra under henvisning til, at Færdselsloven vejede tungere inden for bygrænsen.

Inden for bygrænsen

1. maj sidste år blev Flemming Ørndrup fotograferet i den automatiske hastigheds- og rødlyskontrol i Århus i krydset Åby Ringvej – Jernaldervej.

Hastigheden blev målt til 81 km/t minus tolerancen på tre km/t. Chaufføren blev derfor noteret for at køre 78 km/t, hvor højst tilladte fart er 50 km/t.

Hovedargumentet fra Flemming Ørndrup og hans advokat Jakob Johnsen, Aalborg, ved begge retsinstanser var, at der ifølge FN-konventionen skal være dobbelt skiltning, fordi hastigheden på stedet er angivet med 70 km skilte.

De gælder så alene for personvogne, mens blandt andet personvogne med trailere og de tunge køretøjer kun må køre 50 km/t, da byskiltet er passeret.

Finder dom urimelig

IA Gruppens støtteklub Eksportchaufførernes Vel har bakket Flemming Ørndrup op med økonomisk støtte til forundersøgelser vedrørende de to retssager, og talsmanden for gruppen Ole Prüsse finder dommen urimelig. Nu vil han afvente og se, hvad der står i dommens præmisser, men han vil dog godt give den et på ord med på vejen:

"Det blev fra flere sider pointeret, da godskørselsloven blev ændret, at hastigheden på skiltene inden for bygrænsen skulle gælde for alle. Og jeg er også godt klar over, at havde Flemming vundet, så var konsekvensen for myndighederne svær at overskue, fordi man har taget en masse kørekort uden egentlig at have lov til det," siger han.

Ole Prüsse pointerer samtidig, at skiltningen må være en sag, som både vognmændenes organisation og SiD bør tage op.

"Jeg ved, at der er masser af bilister med personbiler og trailere, der ikke ved, at de kun må køre 50 km/t, når der står 70 km/t på skiltene."

Lastbil Magasinet vender tilbage med dommens præmisser og kommentarer. Vi vil også gennemgå sagen ved EU domstolen, hvor Italien trak det korteste strå, fordi landet ikke behandlede udenlandske og italienske bilister ens.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078