Nye arbejdstidsregler vil fremme vikarbureauer
»De nye arbejdstidsregler vil stille krav om en helt anden måde at organisere transporterne på, og chaufførleje, anvendelse af vikarbureau og chaufførbytte vil blive afgørende elementer i en ny strukturering af kørslen.«
Det sagde ITDs formand, vognmand Egon Sørensen, Hanstholm i sin beretning på foreningens generalforsamling lørdag på Scanticon i Kolding. Han tilføjede, at den voldgiftssag, som SiD netop har vundet over ATL, yderligere vil være med til at fremme nye og andre strukturer i den måde, ITDs medlemsvirksomheder udfører transporterne på.
»Vi håber, at det med SiD igangsatte udvalgsarbejde, der har til formål at undersøge, hvordan vi også fremover sikrer flest mulige danske chauffør-arbejdspladser, vil munde ud i nytænkning, der gør, at dette mål kan nås. Det stiller krav til vore virksomheder, men også til SiD om at se på tingene på en ny måde.«
Høje totalomkostninger
Formanden nævnte en ny hollandsk rapport, der sammenligner omkostningerne for en række vesteuropæiske landes vognmænd. Ifølge analysen er det kun de engelske vognmænd, der har højere totalomkostninger end de danske.
»Rapporten dokumenterer, at vore kolleger i bl.a. Holland, Belgien, Tyskland, Frankrig og Italien har et forspring for os i form af lavere totalomkostninger,« sagde formanden.
»ITDs medlemmer er nødt til at sikre, at kilometerne bliver produceret til de lavest mulige omkostninger. Vi vil derfor fortsat opleve, at en lang række transporter vil blive bemandet med udenlandske chauffører med de fordele, det kan give for omkostninger, logistik og kundeservice,« sagde Egon Sørensen.
Stop mens legen er god
Formanden kom også ind på de muligheder, der tegner sig for de danske eksportvognmænd fremover. Ifølge en intern undersøgelse giver ITDs medlemmer generelt udtryk for, at hverdagen præges af benhård konkurrence, overkapacitet og et meget hårdt pres på priserne.
»Det er af afgørende betydning, at hver enkelt medlemsvirksomhed finder sin egen plads i det fremtidige transportmarked. Man må beslutte sig for, om man fortsat vil være med, eller om man vil stå af, mens legen endnu er god,« sagde Egon Sørensen.
»Jeg synes derfor, at det er rigtigt, at mange medlemmer vælger at afhænde deres forretning, såfremt de synes, at vilkårene og konkurrencen er blevet for hård, og de ikke længere ser mulighed for en fremtid for deres virksomhed. Det er bedre at stoppe selv, end at andre træffer beslutningen.«
Netværk og alliance
For de virksomheder - heldigvis det store flertal - som fortsat har en ambition om at begå sig i transportmarkedet, er det ifølge formanden vigtigt, at man definerer sin egen plads og rolle i den kraftige strukturudvikling, branchen fortsat er inde i.
»Specialisering er fortsat et nøgleord, men ikke mindst samarbejde, netværk og alliancer vil blive et afgørende element for mange af ITDs medlemmer,« sagde Egon Sørensen.