23948sdkhjf

Debatindlæg: Overfaldsalarmer til eksportchaufførerne nu

Talsmand for IA Gruppen Ole Prüsse har sendt dette debatindlæg, hvor han med rapporten om overfald på chauffører i hånden opfordrer de involverede parter i vognmandsbranchen til at være sig deres ansvar bevidst og sikre chaufførerne.

"Efter at jeg har læst ”Rapport om overfald på eksportchauffører,” må jeg igen konkludere, at der bliver skrevet en masse fine ting, men der er ingen handling bag.

Sammenfatningen i rapporten afsluttes med (citat): ”Da denne undersøgelse kun har rettet sig mod danske eksportchauffører, kan den kun opfange en lille del af problematikken omkring overfald på eksportchauffører i Europa. Problemet har en international karakter, derfor internationale løsninger.”

Man må da også betegne det som en meget god ide at nedsætte et hurtigt arbejdende udvalg i EU og få endnu en fin rapport om cirka 15 år, som er en hurtig sagsbehandling på det plan.

Handling nu

Nej, kære vognmænd, forsikringsselskaber, SiD og lastbilproducenter. Det er i dag og ikke i morgen, der skal handles. På de europæiske motorveje er der et hastigt tiltagende problem med søvnløse nætter og nervøse chauffører, og det skal løses nu.

Der er i dag en gasalarm fra Falck, som tilsyneladende virker på mange forskellige gasarter, og hvis man kombinerer det med, at horn og lygter også bliver aktiveret, når centrallåsen på bilen springer op, så vil de amatøragtige tyveknægte blive betænkelige ved at nærme sig de danske køretøjer. Dermed bliver det igen muligt for de danske chauffører at sove trygt om natten - og køre sikkert og udhvilede om dagen.

Tak til de seriøse

Der er da virkeligt seriøse vognmænd, der allerede har taget initiativet og monteret gasalarmer i deres biler, og tak for det. Der er til gengæld også en del vognmænd, der ikke har gjort det. Enten fordi de er i tvivl om, hvad de skal montere, eller fordi de ikke mener, at det er deres opgave.

Mange chauffører har over for mig tilkendegivet deres krav, som går ud på, at tyveknægtene blot skal skræmmes væk fra bilerne, da de efter chaufførens opfattelse egentlig er lige så bange for chaufføren, som han er bange for tyvene.

Derfor skal horn og lygter aktiveres, når centrallåsene aktiveres under forsøg på indbrud samt ved gasning. Ved gasning skal ventilation selvfølgelig også aktiveres, så der sker en hurtig udluftning i førerkabinen.

Samarbejde

De kløgtige og seriøse vognmænd vil selvfølgelig samarbejde med deres forsikringsselskaber og ad den vej sørge for, at omkostningerne ved anskaffelse af gasalarmer bliver minimale.

Ligeledes vil de seriøse vognmænd kontakte lastbilproducenter og give dem en del af ansvaret, fordi deres dørlåse er skyld i en dårlig beskyttelse af indbo og chauffør i lastbilerne.

Trods alt vil den kloge vognmand meget hurtigt sørge for, at chaufførens sikkerhed er i højsæde.

De dumme og uintelligente vognmænd og toppen af SiD vil henholde sig til føromtalte rapport og sige, at det er et EU-problem, og det skal gennemanalyseres i de næste 15 år. Herefter kan de først tage stilling til problemets løsning.

Undskyld den direkte udtryksform, men det er min mening.

Underskrevet

Ole Prüsse, næstformand Eksportchaufførernes Vel og talsmand for IA Gruppen.

Lastbil Magasinet hører gerne fra læsere, som har kommentarer til dagens debatindlæg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062