Beskedent fremmøde til generalforsamling
Knap et halvt hundrede af de cirka 1.000 medlemmer mødte frem i lørdags, da Chaufførernes Fagforening, Aabenraa, holdt generalforsamling.
Det fik formanden Johnny Schytt-Nielsen til at opfordre til, at de hver især til næste år tog en kollega med til det årlige møde.
I sin beretning kiggede formanden både ud i fremtiden - og tilbage på året der gik. Han pointerede blandt andet, at man på SiD´s kongres aldrig nåede frem til at snakke EU og den danske model på arbejdsmarkedet.
”Det er meget ærgerligt, da det er en nødvendig diskussion, og den danske model er ganske unik i EU. Det er her arbejdsmarkedets parter aftaler løn og arbejdsvilkår. Men vi kan ikke komme udenom, at modellen oplever vanskelige tider,” sagde formanden.
Til gengæld glæder det formanden, at der blev nedsat et udvalg, som skal arbejde med problematikken.
Udflagning – igen
Også i år fik udflagningen til Luxemburg et par ord med på vejen, og det er ikke bare et dansk problem, kunne formanden fortælle.
”Der er ikke andet at gøre end fortsat at fokusere på problemet. Tænk om det var muligt at samle en faglig repræsentant fra samtlige EU-lande og møde op hos Luxembourgs transportminister og forlange udviklingen bragt til ophør,” sagde Johnny Schytt-Nielsen.
Han understregede, at afdelingen har et godt samarbejde med kolleger i Luxembourg, også fordi man kan gøre sig forståeligt sprogmæssigt.
Det kniber straks mere, når køretøjerne udflager til de sydlige EU-lande, som tilfældet er med en midtjysk vognmand.
”Der er ingen i afdelingen, der hverken taler eller skriver portugisisk. Herfra hverken kan eller vil vi stiltiende finde os i kreativ spekulation i mulighederne for arbejdskraftens frie bevægelighed. Det er plattenslageri ud over alle grænser,” pointerede formanden.
Chauffører fra tredjelande
Vognmænds spekulation i billige chauffører fra tredjelande var også på tapetet. Sidst i februar slog politiet til ved en storstilet aktion i otte europæiske lande.
Resultatet blev 11 personer anklaget for i stor stil at importere og beskæftige østeuropæiske chauffører, skatteunddragelse og overtrædelse af udlændingelovgivningen.
Endelig kom Johnny Schytt-Nielsen ind på rapporten om overfald på danske chauffører i udlandet. Formanden hilste beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksens løfte om at bringe overfald på eksportchauffører op under det danske formandskab af EU.
”Der er efter afdelingens vurdering heller ikke andet at gøre. På området er man afhængig af, at det internationale samarbejde fungerer,” fortalte formanden.
Reduktion i medlemmer
31. december 2000 var der 1052 medlemmer i fagforeningen. Sidste år samme dato var tallet nede på 993.
”Desværre oplever afdelingen en medlemstilbagegang. Det er vi meget kede af, og vi vil forsøge at gøre noget ved problemet i det kommende år. Vi kan ikke organisere chauffører, der kører i udenlandsk indregistrerede køretøjer, og i forbindelse med faglige sager i udlandet har vi ingen kompetence,” sagde Johnny Schytt-Nielsen.
Han sluttede af med at takke tillids- og sikkerhedsrepræsentanter, som skaber den synlige kontakt til medlemmerne.
”Vi er i vanskelige tider, men det ændrer ikke ved, at vi forholder os til virkeligheden,” pointerede formanden.
Læs også artiklen: "Udenlandske chauffører spekulerer i danske regler"