23948sdkhjf

SiD og DTL: En beklagelig sag

Vagn Østergaard Knudsen stod som underskriver på den ulovlige ansættelseskontrakt, som blev sendt til Færdselsstyrelsen. Hans signatur burde have stoppet trafikken hos vognmanden, da han har påbud om ikke at beskæftige sig med momspligtige virksomheder. Sagen pynter ikke på tilladelsessystemet, mener både DTL og Transportgruppen.

”Dybt, dybt beklageligt og rystende.”

Sådan betegner forretningsfører Leif Rasmussen, SiD Transportgruppen oplysningen om, at Vagn Østergaard Knudsen ifølge kriminalregistret ikke må beskæftige sig med momspligtige virksomheder efter en dom for millionsvindel over for Told & Skat.

Ordførende direktør Michael Svane, DTL, mener samstemmende, at Vagn Østergaard Knudsens aktivitet i Super Transport ApS er med til at underminere hele tilladelsessystemet.

Sidste år i begyndelsen af september offentliggjorde Lastbil Magasinet den ulovlige ansættelseskontrakt, som Super Transport ApS benyttede inden tiltrædelsesaftalen med Chaufførernes Fagforening.

Kontrakten var underskrevet af Vagn Østergaard Knudsen, som i 1999 efter svindel for godt 16 millioner kroner fik en betinget fængselsdom og forbud mod at røre momspligtige virksomheder. Lastbil Magasinet kunne også påvise, at det reel var Vagn Østergaard Knudsen, der ansatte chauffører og styrede butikken.

Overså detaljen

Dengang mente man ikke i Færdselsstyrelsen, at selve kontraktens ordlyd var tilstrækkelig til at lukke døren hos Super Transport ApS.

Til gengæld burde Vagn Østergaard Knudsens navn, ifølge forretningsfører Leif Rasmussen, have fået børsterne til at rejse sig hos Styrelsen, hvis man ellers havde tjekket kriminalregistret.

Transportgruppen korresponderede i øvrigt selv frem og tilbage med Færdselsstyrelsen fra foråret 2001, længe inden bladet tog sagen op, og Chaufførernes Fagforening i Aabenraa henvendte sig også med problemer af tvivlsom karakter i firmaet.

Samtidig med at Styrelsen modtog ansættelseskontrakten, godtgjorde Lastbil Magasinet desuden, at der manglede indbetalinger af moms, tilbageholdt kildeskat og feriepenge.

Endelig kontaktede Told & Skat også Færdselsstyrelsen vedrørende forholdende i firmaet.

Super Transport ApS kørte ufortrødent videre frem til 1. marts i år, hvor betalingsstandsningen blev en realitet.

Sådan kommenterede Styrelsen

”Når Færdselsstyrelsen har nærlæst kontrakten, vil man rette henvendelse til Super Transport, hvis man finder, at den er i strid med reglerne.”

Den manglende indbetaling af feriepenge kommenteres på følgende vis af Færdselsstyrelsen:

”Ja, det er ikke så godt, for det er en lovovertrædelse. Men nu kigger vi lidt på tingene i de nærmeste dage.”

Styrelsens synspunkter stammer fra artikler bragt på Lastbil Magasinets hjemmeside i september 2001.

Kendte ikke forholdene

Specialkonsulent i styrelsen Lis Caspersen påpeger nu, at selve kontraktens ordlyd ikke gav anledning til at gribe ind.

”Dengang kendte vi ikke noget til Vagn Østergaard Knudsens dom, eller at det er hans underskrift på kontrakten. Den kan være skrevet af hvem som helst. Ingen hvide mennesker kan se, hvad der står. Vagn Østergaard Knudsen figurerede heller ikke i selskabet, hvor Peter Østergaard Knudsen står som ansvarlig leder, og Kim Østergaard Knudsen som direktør og ejer. Tilladelserne fik de på baggrund af, at Peter Østergaard Knudsen tidligere drev forretning med små biler,” siger hun.

Vi kan give Lis Caspersen medhold så langt, at underskriften er utydelig. Til gengæld findes der masser af papirer i sagen, hvor Vagn Østergaard Knudsens navnetræk er sat på nøjagtig samme måde, og hvor det samtidig står printet på maskine. Krusedullerne ser nøjagtig ens ud.

Det skal så også med, at Peter Østergaard Knudsens navn figurerer i et tvangsopløst og et konkursramt selskab. Kim Østergaard Knudsen slår broderen ved at have gjort sig bemærket i forbindelse med tre tvangsopløste firmaer og et konkursbo.

Forretningsføreren i SiD Transportgruppen fatter da heller ikke, at Styrelsen ud fra alle de forhåndenværende oplysninger ikke vendte hele butikken Super Transport.

Må give røde ører

”Jeg er dybt rystet over, at Færdselsstyrelsen ikke har undersøgt forholdene nærmere. Det kan ikke være meningen. Da Færdselsstyrelsen i sin tid fik større kompetence, medførte det dælen banke mig også større ansvar, og det har Styrelsen ikke levet op til, og det er dybt beklageligt. Det her må stille spørgsmål ved, om tilladelsessystemet hører hjemme under Styrelsen, og om vi overhovedet skal have det, hvis man ikke foretager sig noget, når man får tingene serveret på et sølvfad,” pointerer Leif Rasmussen.

Ordførende direktør Michael Svane, DTL, finder, at en sag som denne er med til at underminere tilladelsessystemet.

”Systemet bygger på, at man respekterer reglerne, og at man holder plattenslagere ude. I branchen har vi ikke brug for folk med økonomiske lig i lasten. Der hører de simpelthen ikke hjemme,” mener direktøren.

Læs dagens øvrige artikler: ”Vagn Østergaard svindlede for millioner,” og ”Momssnyd i millionklassen.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079