Sonofon lukkede vognmands livsnerve uden varsel
”Det her koster mig penge ad helvede til. Jeg har 2.000 visitkort ude hos kunder, og jeg plejer at modtage mine bestillinger på kørsel pr. fax,” siger vognmand Jess P. Mortensen, J.P. Mortensen Transport I/S Roskilde.
Vognmanden stod i mandags i den situation, at Sonofon uden varsel lukkede hans fax. Siden har han tigget, bedt og skældt ud på ansatte hos Sonofon, som ikke kan give ham en rimelig forklaring på, hvad der ligger bag lukningen, og selskabet kan langt mindre finde ud af, hvor hans faxnummer er blevet af.
Varslede lukning
Hele fadæsen begyndte midt i februar, hvor vognmanden modtager et brev fra Sonofon:
”Opsigelse af abonnement. Vi bekræfter, at vi har modtaget din opsigelse af Sonofon abonnement med nummer 40854440 i forbindelse med, at du ønsker dit nummer overført til en anden teleoperatør. Bemærk venligst at de udgifter, der påløber, indtil abonnementet lukkes 11. marts, skal indbetales til Sonofon.”
”Jeg havde ikke bestilt flytning af abonnement. Det tør jeg simpelthen ikke på grund af min forretning. Og jeg ringede straks til Sonofon og forklarede, at det måtte være en fejl. Jeg fik at vide, at jeg bare kunne tage det helt roligt. Faxen blev ikke lukket, hvis ikke selskabet modtog en skriftlig henvendelse fra mig med mit firmastempel,” fortæller Jess P. Mortensen.
Rejser erstatningskrav
”Hvad hjælper det, at sektionsleder Lars Esko, Sonofon, fortæller, at det her er en fejl fra deres side, og at nogen vil få røde ører. Jeg har tre biler, der holder stille, fordi der ikke er nogen kunder, som kan faxe til mig. Jeg har tænkt mig at rejse erstatningskrav. Det siger Lars Esko, at jeg bare kan gøre, men det er teleselskabets juridiske afdeling, der skal behandle kravet, og afdelingen vil nok forsøge at krybe udenom,” siger en harm vognmand, der brugte dagen i går hjemme på værkstedet.
”Det ender på vores bord, og vi undersøger, hvor det er gået galt. Vi har arbejdet med sagen siden klokken ni i morges,” fortalte Lars Esko i går. Udover den bemærkning henviste han til presseafdelingen.
Fralagde sig ansvaret
I mandags talte Lastbil Magasinet også med sektionslederen. Da var han noget mere afvisende.
”Jeg kan forstå på det hele, at vognmanden var ved at flytte selskab. Så kan der ske det, at man havner i ingenmandsland. Det er et hændeligt uheld, men jeg forstår kundens problematik,” sagde Lars Esko mandag.
Da mente han også, at det med erstatning vil blive en vanskelig sag, fordi der i kontrakten er en klausul mod den slags problemer i forbindelse med flytning fra et selskab til et andet.
”Men kunden må jo rejse et krav mod os,” pointerede sektionslederen, inden Sonofon dagen efter påtog sig ansvaret for fejlen.
Pressemand Bo Heimann Larsen, Sonofon, vil i øvrigt give en forklaring på, hvordan det her kunne ske. Vi følger op på sagen i morgen.
Læs desuden: ”Sonofon er svær at få i tale.”