Leif Rasmussen: Ingen vindere eller tabere
”Jeg må indrømme, at jeg blev noget overrasket over at se Michael Svanes bemærkninger til kendelsen. Og jeg tænkte, hvad i himlens navn har han nu gang i, for nu kommer oraklet fra Gammel Torv (DTL´s adresse, red.) igen med sine dommedagsprofetier,” siger forretningsfører Leif Rasmussen, SiD Transportgruppen.
Leif Rasmussen har været ude af huset, siden kendelsen faldt, der gav SiD medhold i, at udenlandske chauffører skal aflønnes efter dansk overenskomst i danske biler på danske tilladelser.
Som vi skrev forleden gav DTL's ordførende direktør Michael Svane kendelsen disse ord med på vejen: ”Den sag betyder kort og godt, at SiD har sejret ad helvede til. Jeg er et hundrede procent sikker på, at mange lastbiler vil flytte over og blive registreret i Tyskland, og det vil gå hurtigere, end blækket i dommen kan nå at tørre.”
Venlig opfordring
Leif Rasmussen mener ikke, at der er vindere og tabere i sagen, og han ser hellere et tæt samarbejde med DTL og Michael Svane om at komme ulovligheder og plattenslagere i branchen til livs.
”I sagen her bevæger Michael Svane sig som en elefant i en glasbutik. Der er ingen tvivl om, at han er en dygtig mand at have siddende, og jeg vil kærligt og venligt opfordre ham til at bruge sin indflydelse i den internationale vognmandsorganisation IRU til gavn for hele erhvervet, hvor også danske vognmænd og chauffører hører hjemme,” påpeger forretningsføreren.
Leif Rasmussen mener nemlig, at vejen frem, er at erhvervet stilles ens i samtlige EU-lande.
Vær medspiller
Mens Leif Rasmussen opfordrer Michael Svane til at holde sig væk fra bordet, når der forhandles overenskomst, vil han gerne have direktøren ved sin side ved en oprydning i erhvervets blakkede klientel.
”Jeg synes direktøren skal lade andre tage sig af det overenskomstmæssige og i stedet gå ind og være medspiller over for Færdselsstyrelsen, når der skal ryddes op. Derfor opfordrer jeg til, at vi sætter os sammen,” inviterer forretningsføreren.
Tæt samarbejde
Leif Rasmussen mener, der er et par steder, som kunne trænge til et eftersyn. Et af stederne er i forhold til de virksomheder, hvor der er røde tal i regnskaberne, som betyder, at kapitalgrundlaget for tilladelserne er væk.
Han påpeger også, at Transportgruppen ikke vil stritte voldsomt imod, hvis arbejdsgivererklæringer i forbindelse ved udstedelsen af tilladelser bliver kigget lidt nøjere efter i sømmene via en opringning til Told & Skat.
”Vi kunne sagtens i de daglige finde ting at samarbejde om sammen med DTL,” mener Leif Rasmussen.
Kæmpebøder i sigte
DTL er varm fortaler for medvirkeansvar, og den tanke har også strejfet Leif Rasmussen sammen med ideen om at ensrette reglerne i EU.
Forretningsføreren henviser til en artikel fra Chauffør Nyt, som kan fortælle, at de tyske myndigheder kan slå ned på vognmænd, speditører og afsendere af gods, hvis chaufførens papirer ikke er i orden.
Bøden kan løbe helt op i to millioner kroner. Desuden kan politiet tilbageholde godset til manglende papirer er nået frem.
Nu er tyske vognmænd gået på barrikaderne for at få reglerne ensrettet i hele EU. Det sker for at undgå unfair konkurrence fra blandt andet danske vognmænd, som benytter billig østeuropæisk arbejdskraft uden for egne nationale grænser.
En polsk chauffør i en dansk, hollandsk eller svensk lastbil behøver nemlig ikke at medbringe en arbejdstilladelse for at køre i Tyskland. Det eneste polakken skal medbringe, ifølge Chauffør Nyt, er sit pas og et ansættelsesbevis.