New Trail forsøger at sælge ud
20. februar i rygende snestorm var der møde i Skifteretten, Sæby, vedrørende betalingsstandsningen hos New Trail ApS. På mødet blev det besluttet at forlænge fristen for betalingsstandsningen frem til 1. maj 2002.
På grund af vejret var Lastbil Magasinet ikke til stede, men bobestyrer, advokat Jens Christian Christensen, Sæby, har påfølgende udsendt en cirkulæreskrivelse til kreditorerne.
Ifølge den kan dividenden nå op på 73,58 procent, hvis alt går som beregnet.
”Undertegnede tilsyn har sammen med virksomhedens ledelse og revisor udarbejdet et foreløbigt udkast til en akkord. Jeg skal understrege, at der alene er tale om et foreløbigt forslag og udkast,” skriver advokaten.
Sat til salg
Sammen med ledelse og revisor er advokaten nu ved at forsøge at afhænde aktiverne. Det drejer sig om 32 chassiser, en personbil og en gaffeltruck.
”Såfremt et samlet salg kan ske som anført i udkastet, er der gode muligheder for at søge en akkord gennemført med en ganske høj dividende,” påpeger Jens Christian Christensen.
De 32 chassiser er sat til en forventet pris på 2.235.000 kroner. De 16 er så pantsat i BB Bank med 1.300.000 kroner.
Her er så et restbeløb på 935.000 kroner plus personbilen til 180.000 kroner og trucken til 70.000 kroner.
Andre aktiver
Det er ikke kassebeholdningen, vognmændene skal sætte deres lid til, for der ligger kun en bundskjuler på 47 kroner. Til gengæld har New Trail et tilgodehavende på 1.787.635 kroner minus 138.000 kroner til hensættelser til tab – eller 1.649.635 kroner.
På bokontoen indestår 58.033 kroner. I februar er der indbetalt 21.280 kroner. På girokontoen står 22.625 kroner.
De betyder, at der er 2.936.620 millioner ubehæftede kroner, hvis ovennævnte salg går glat.
Forlods krav
Inden de knap tre millioner kan deles ud til vognmændene, er der lige en del forlods krav, blandt andet vedrørende løn i opsigelsesperioden og feriepenge beløbende sig til 666.550 kroner.
Huslejen for 12 måneder skal også betales. Den er opgjort til 128.436 kroner. Endelig trækker Jens Christian Christensen 200.000 kroner til bo-omkostninger. Det betyder, at nettoaktiverne bliver gradueret ned til 1.939.634 kroner.
Kreditorkrav
Samlet står kreditorerne med et krav på 2.636.207 kroner minus nettobalancen. Det giver en underbalance på 696.573 kroner – eller en dividende på 73,58 procent.
Af cirkulæreskrivelsen fremgår det, at ikke alle vognmænd fik deres tilgodehavende for december 2001. Det lyder nemlig på 138.536 kroner, mens vognmændene samlet har 1.398.831 kroner i klemme for januar i år.
Dybvad Leasing ApS har et gældsbrev i New Trail på 60.000 kroner og 27.095 til gode i renter. Financo ApS står med et samlet krav på 80.800 kroner, fordelt med et gældsbrev på 40.000 kroner. Resten er renter.
BG tog selv
BG Bank har flere konti, som står i minus. Det kan måske forklare bankens forsøg på at tilbagekalde vognmændenes penge for december.
Den samlede BG gæld beløber sig til 1.795.102 kroner minus de pantsatte chassiser til 1.300.000 kroner. Det betyder så, at beløbet ender på 495.102 kroner
Endelig har Told & Skat et mindre mellemværende med New Trail på 81.861 kroner.
”Jeg vil som tilsyn vende tilbage, når en endelig aftale om et samlet salg af aktiverne foreligger,” pointerer Jens Christian Christensen.
Samtidig opfordrer han kreditorerne til hurtigst muligt at rette henvendelse med krav, hvis det ikke allerede er sket.