23948sdkhjf

Cabotageregler skal fortolkes snævert

Står det til vognmændenes hovedorganisation, skal udenlandske biler hindres i at beskæftige sig med indenrigskørsel i større omfang.

I går rettede formanden for Chaufførernes Fagforening, Aabenraa, henvendelse til Færdselsstyrelsen for anden gang for at få Styrelsens bud på, hvor længe "midlertidig" er, når det kommer til udlændinges beskæftigelse med cabotagekørsel i Danmark.

Ordførende direktør for DTL, Michael Svane har allerede sat tid på, hvad han mener er midlertidig.

”Vi har altid fortolket reglerne snævert. Jeg mener alene, at indenrigskørslen må ske i tilknytning til én tur til Danmark. Et eksempel kan være en udenlandsk bil, som kører til Aalborg med gods, og på vejen hjem kører til Herning og læsser op til Padborg,” mener Michael Svane.

I øvrigt understreger han, at den udenlandske vognmand skal være momsregistreret, hvis han skal køre fra punkt a til b inden for Danmarks grænser med gods.

Fælles regler

Direktøren har lige været til møde i Madrid i den internationale vognmandsorganisation IRU, hvor han er næstformand.

På mødet diskuterede man emnet og vil nu forelægge sagen for EU-Kommissionen for at få fælles regler i alle medlemslande.

Frankrig har den særregel, at man accepter cabotagekørsel i én uge. Overskrides grænsen koster det en bøde på 50.000 kroner.

Opstår der en sag på grund af reglerne, mener Michael Svane, at synderen kan bægere den franske domstol til at forelægge sagen for EU.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078