23948sdkhjf

Første alarm prøvekøres

Samtidig med at en arbejdsgruppe undersøgte omfanget af overfald på chauffører, gik Falck i gang med at udvikle en ny gasalarm, som nu testes i en sønderjysk bil. Sammen med alarmen sendes også en bærbar overfaldsalarm på gaden.

I de seneste tre år blev 50 danske eksportchauffører overfaldet, mens de passede deres arbejde på Europas landeveje. Det viser rapporten fra arbejdsgruppen, som var nedsat netop for at undersøge omfanget af overfaldene.

Rapporten viser også, at ved omtrent hvert tredje overfald benyttede røverne en eller anden form for gas til at bedøve sit offer med.

Næsten samtidig med at arbejdsgruppen blev nedsat sidste år, gik Falck i gang med at udvikle en ny gasalarm sammen med det nordjyske elektronikfirmaet SATDATA. Alarmen påvirkes af en lang række gasser – blandt andet også CO2

(kuldioxid).

Ved juletid afsluttede Danmarks Teknologiske Institut testen af den nye alarm, og mandag den 25. februar blev den første monteret i en dansk lastbil.

Krav til alarmen

Udover at alarmen skulle være påvirkelig for de mange gasarter, stillede Falck også det krav, at den skulle kunne kobles sammen med eksisterende satellit-kommunikations- og overvågningssystemer.

Det betyder, at alarmcentralerne vil få besked via GPS og GSM systemerne, når alarmen går i gang. På den måde kan køretøjet hurtigt lokaliseres, og den nærmeste politimyndighed kan sendes til overfaldsstedet.

Alarmcentralen kan fastslå bilens position med ned til ti meters nøjagtighed.

Sikkerhedsforanstaltninger

Ifølge markedschef Andre Krogh, Falck, vil en aktivering af gasalarmen samtidig bevirke, at bilens ventilationssystem går i gang - eller at bilens soltag åbnes, så chaufføren får frisk luft.

Systemet er forsynet med en relæudgang, så vognmanden på forhånd selv kan bestemme, hvem der skal sendes besked til, eller hvad der skal aktiveres af lys, lyd eller ventilationsudstyr.

De par tusinde vognmænd, der i forvejen har installeret satellitudstyr og er tilsluttet Falcks alarmsystem, vil med en opdatering være i stand til at gøre brug af gasalarmen.

Prisen for alarmen afhænger af bilmærket, men Falck har forsøgt at holde prisen for selve alarmen på under 2.000 kroner.

Kan bruges af alle

"Alarmen kan også bruges, hvis der ikke er satellitovervågning. Når den mærker gassen, sender den en ubeskrivelig høj hyletone, og den kan samtidig aktivere loftslemmen, så der kommer cirkulation i kabinen," fortæller Andre Krogh.

Falck fik alarmen testet for de kendte gasarter, og man vil blive ved med at udvikle den.

"Vi er nødt til at teste den undervejs med nye gasser. Man kan sagtens forestille sig, at bestemte typer østfra vil forsøge sig med nervegasser - eller militære gasarter, men næsten alle gasser skal bruge et drivmiddel, og det vil alarmen oftest reagere på," mener markedschefen.

Solidt materiale

Systemet består dels af en boks og dels af to detektorer, som sidder i førerhuset - den ene detektor i gulvhøjde til de tungere gasarter, og den anden under loftet til de lettere.

"Man kan ikke ødelægge alarmen. Strømføringen tages direkte fra batteriet, og den eneste måde, hvorpå man kan tage alarmen fra, er ved at pille kabelskoen af batteriet," fortæller Andre Krogh.

Er der satellitovervågning på køretøjet, sidder det skjult i en spotenhed, som er vandtæt, stødsikker og skruet sammen med 30 til 35 specielle skruer. Kablet fra spotenheden til antennen sidder skjult i stålarmerede slanger.

Skal selve antennen fjernes, må røverne klatre op på taget af førerhuset. Det vil dels larme og dels medføre rystelser, så manden i køjen vågner.

Personsikring

Sammen med alarmen sender Falck også en personbåren overfaldsalarm på markedet, udformet som et armbåndsur.

Det kan bruges i en afstand af 300 meter fra køretøjet og aktiveres ved et tryk på en knap.

Overfaldsalarmen vil ifølge markedschefen blandt andet være på sin plads, når chaufføren færdes på rastepladser eller mørke aflæsningssteder ved nattetide.

Der er flere priser på Falcks overvågningsabonnementer, men benyttes satellit uden permanent tilkoblet telefonlinje koster det 1.040 kroner årligt. Er der konstant overvågning fra alarmcentralen, er prisen oppe på 1.690 kroner.

Det lykkedes ikke i går at få en kommentar fra vognmanden, som fik gasalarmen installeret forleden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078