23948sdkhjf

Udlændinge må køre midlertidigt

Chaufførernes Fagforening, Aabenraa, har fået svar fra Færdselsstyrelsen om luxemburgske bilers adgang til cabotagekørsel i Danmark med tyske chauffører. Formanden Johnny Schytt-Nielsen finder det bare ikke fyldestgørende, og han vil nu igen skrive til Styrelsen.

En vognmand og en tillidsmand henvendte sig for kort tid siden til formanden for Chaufførernes Fagforening, Aabenraa, Johnny Schytt-Nielsen med følgende problemstilling: Må en bil på luxemburgske plader bemandet med en tysk chauffør køre stationært mellem danske virksomheder med gods.”

Det fik som beskrevet her på hjemmesiden forleden formanden til at rette spørgsmålet videre til Færdselsstyrelsen. Nu har Johnny Schytt-Nielsen fået et svar, som ifølge hans mening kan tolkes som lidt på den ene side – og lidt på den anden. Derfor vil han forsøge at skrive til Styrelsen igen for at få et uddybende svar.

Midlertidig tilladelse

”I henhold til Rådets forordning 3118/93 af 25. oktober 1993 om betingelserne for transportvirksomheders adgang til at udføre intern vejgodstransport i en medlemsstat, hvor de ikke er hjemmehørende (cabotage-forordningen), har enhver transportvirksomhed, der udfører godskørsel for fremmed regning, og som er indehaver af en fællesskabstilladelse i henhold til forordning 881/92, adgang til midlertidig at udføre intern vejgodstransport i en anden medlemsstat, uden at have hjemsted eller forretningssted der.”

Sådan lyder svaret for fuldmægtig Suzan Pødenphant, Færdselsstyrelsen. Hun understreger også, at en bil på Luxemburg-plader fra et firma i hertugdømmet med fællesskabstilladelse derfor må køre midlertidigt internt i Danmark.

”Hvorvidt virksomheden etableret i Luxemburg lovligt kan udføre kørslen ved anvendelsen af tyske chauffører, afhænger af de nationale dvs. Luxemburgs bestemmelser vedrørende anvendelse af chauffører,” slutter styrelsens svar.

Flere spørgsmål

For Johnny Schytt-Nielsen blæser det svar i vinden. Han vil gerne vide, hvad Færdselsstyrelsen kalder midlertidig. Er det en uge – eller to?

Derfor vil han på ny rette henvendelse til Styrelsen, og det forhold skal ikke mindst ses i lyset af, at både Grækenland og Frankrig har skrappe regler på området.

Én måneds cabotagekørsel pr. år - det er, hvad et udenlandsk køretøj må præstere i det græske. I Frankrig er reglerne endnu strengere. Her må indenrigskørslen kun finde sted i én uge, og overskrides grænsen falder den økonomiske hammer som vanligt ved ulovligheder i det franske med et brag. Bøden lyder på 50.000 kroner at betale ved kasse ét. Den kan dog forvandles til op til to års fængsel, hvis det foretrækkes af synderen.

Johnny Schytt-Nielsen ser gerne, at de danske regler bliver lige så stramme, og han mener, at det er en sag, som bør videre til Freddy Blak i EU-Parlamentets transportudvalg.

Lastbil Magasinet følger op på det videre forløb i sagen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142