Thukær Transport led en sej død
Der var mere rod i systemet end omvendt, da kurator skulle have tingene til at falde i hak i boet Mikael Thukær Transport, Horsens, men 19. februar i år var der afsluttende samling i Skifteretten, Horsens.
Undervejs i bobehandlingen fandt kurator, advokat Jens Glavind, Horsens, mere end ét kritisabelt forhold. Det skal så også lige pointeres, at han var den tredje bobestyrer, som fik til opgave at rede trådene ud.
”Jeg har som kurator måttet opgive at inddrive en række udestående tilgodehavender, som jeg dog må karakterisere som have særdeles tvivlsom karakter,” skriver kurator i sin redegørelse.
Gammel kending
Mikael Thukærs er ved at være velkendt af Lastbil Magasinets læsere. Det er hans navn, der figurerer på Johnny ”Drejergård” Jørgensens arbejdsgivererklæring, selv om der ikke er én eneste af de tidligere chauffør hos Thukær Transport, der kan erindre, at Drejergård nogensinde var ansat hos kollegaen.
Nu er det forhold sendt via Færdselsstyrelsen til videre behandling hos Horsens Politi. Som bekendt er det ikke tilladt at præsentere Styrelsen for forfalskede papirer.
Andre gode venner
Der er også knyttet forbindelse mellem Mikael Thukær og de tiltalte i den store sag ved domsmandsretten i Odense. Bent Nymand Kristensen, La Cima, solgte i februar 2000 to biler til Sydleasing, og på hans foranledning blev de leaset ud til From´s Kurerservice ApS, der blev styret af medtiltalte Bent ”Overarm” Jacobsen.
Sydleasing blev på et tidspunkt trætte af From, fordi det kneb lidt med betalingsviljen, men bilerne var ikke sådan at lokalisere. Til sidst blev de dog fundet, gemt af vejen hos Mikael Thukær.
Reelt havde han på daværende tidspunkt intet at bruge bilerne til, for da var han for længst erklæret konkurs.
Anklagerens påstand: ”Bilerne stod hos Thukær, fordi de ikke skulle findes.”
En længere forklaring
I slutningen af 1998 var det økonomiske timeglas ved at rinde ud for Thukær Transport. Chaufførernes Fagforening havde flere gange præsenteret vognmanden for lønkrav fra tidligere ansatte, og foreningen arbejdede på højtryk for at få ham erklæret konkurs, men til stor fortrydelse for faglig sekretær Hans Rasmussen var foreningen en måned for sent ude.
9. december 1998 indløb der nemlig en anmeldelse om betalingsstandsning fra Mikael Thukær. Samme dag blev advokat Lisbeth Møller-Kolbye beskikket som tilsyn under betalingsstandsningen.
Først 14. januar 1999 lå konkursbegæringen fra Chaufførernes Fagforening på bordet i Skifteretten. Godt en uge senere var der møde i Skifteretten. Her blev betalingsstandsningen forlænget til 19. april, og samtidig blev afgørelsen om konkurs udsat tre måneder.
Ny frist til vognmanden
22. april 1999 var der atter møde i Skifteretten. Resultatet blev, at betalingsstandsningen blev forlænget yderligere til 22. maj og konkursen udskudt en måned. Ved mødet blev der også beskikket ny bobestyrer, advokat Kenneth Pilemann.
10. maj kom næste konkursbegæring fra endnu en tidligere ansat med penge i klemme hos arbejdsgiveren. Den overlevede Thukær Transport også i første omgang, for 21. maj forlængede Retten igen betalingsstandsningen med en måned, og konkursen blev udskudt.
Endelig afsagde Skifteretten konkursdekret 21. juni 1999.
”Denne kendelse blev af fallenten påkæret til Vestre Landsret, der stadfæstede afgørelsen,” hedder det i kurators redegørelse.
Forlod et rodet foretagende
Næsten på årsdagen for betalingsstandsningen kom kurator Jens Glavind på banen. Han skriver:
”Den 8. december 1999 udpegede Skifteretten undertegnede som ny kurator i stedet for advokat Kenneth Pilemann, der af forskellige årsager ønskede at fratræde som kurator. Som kurator modtog jeg med nogen forsinkelse sagens relevante bilag, og det kunne hurtigt konstateres, at boet forekom noget rodet. Som kurator har jeg anvendt en del tid på et arbejde, der med ét ord kan karakteriseres som oprydning og systematisering af sagsakter.”
Overtog misrøgtet embede
Den tidligere advokat Kenneth Pilemann har tilsyneladende erkendt, at han ikke var sig sin opgave voksen, for Jens Glavind påpeger, at han frafaldt sit krav om salær for sagens behandling.
”Det kunne blandt andet konstateres, at de tidligere tilsyn/kuratorer ikke havde draget omsorg for at føre behørigt momsregnskab, samt foretage afregning, uagtet at fallentens virksomhed blev drevet under hele betalingsstandsningsperioden samt i månederne efter, at der blev afsagt konkursdekret. Efter min opfattelse må det dog konstateres, at driften ikke har været tabsgivende,” forklarer Jens Glavind.
Modsat Kenneth Pilemann har Lisbeth Møller-Kolbye sendt en regning til boet for sin assistance. Den lyder samlet med porto og kopiudgifter på 43.871,13 kroner.
Flere kritikpunkter
Udover posterne af tvivlsom karakter, forsøgte kurator også at føre en omstødelsessag mod BG Bank.
”Men denne måtte hæves af bevismæssige årsager.”
Nu kan Jens Glavind så konstatere, at der ikke bliver en krone til dividende til kreditorerne, og han pointerer også: ”Kreditorernes opmærksomhed er henledt på de tvivlsomme forhold, og ingen har ønsket at anlægge retssager på vegne af boet.”
Til gengæld har en tidligere chauffør over for Horsens Politi afgivet forklaring om møbler, som forsvandt i forbindelse med transporter, og en tidligere transportkøber langer også voldsomt ud efter den tidligere vognmand.
Det er ikke lykkedes at lokalisere den krakkede vognmand for at få en kommentar.
Læs desuden dagens to øvrige artikler: ”Møbler forsvandt ud i den blå luft,” og ”Boet var en stor rodebunke”