Debatmøde om chaufførers rådighedstid
SKILL-dommen får vidtrækkende konsekvenser for chaufførers rådighedstid. Derfor afholder Chaufførernes Fagforening, Hillerød, orienteringsmøde for medlemmerne 2. marts.
Afdelingen har inviteret tre talere til at komme med oplæg inden debatten. De tre er politiassistent Christian Møller, Færdselspolitiet København, formand Johnny Schytt-Nielsen, Chaufførernes Fagforening Aabenraa, og endelig EU-parlamentariker Freddy Blak.
Får konsekvenser
SKILL-dommen, der blev afsagt 18. januar 2001, vil ramme både bus- og lastbilchauffører på deres rådighedstid.
Dommen udspringer af EU-forordning nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolapparat.
Ifølge dommens præmisser skal forordningen tolkes således på to punkter:
”Førerens forpligtigelse til at optegne alle andre arbejdsperioder også omfatter:
•tidsrum, som en fører anvender på transport, der er nødvendig for at overtage et køretøj, der er omfattet af kravet om installation og anvendelse af et kontrolapparat, og som befinder sig på et andet sted end på førerens bopæl eller arbejdsgiverens driftssted, uanset om arbejdsgiveren har givet anvisninger med hensyn hertil, og om føreren har kunnet vælge tidspunktet og transportmåden.
•tidsrum, som en fører benytter til kørsel i forbindelse med en transportydelse, som falder uden for anvendelsesområdet for forordning nr. 3821/85, før overtagelsen af et køretøj, der er omfattet af denne forordnings anvendelsesområde.
Skal regnes med
Kort og godt betyder det, at når en chauffør fra Nordjylland skal overtage sin bus/lastbil i Padborg, så skal tiden for køreturen i privatbilen skrives bag på skiven, når han tre timer senere sætter den i kontrolapparatet og begynder arbejdsdagen på erhvervshjul. Senere hen i døgnet vil køreturen fra det nordjyske så påvirke placeringen af pauserne.
Samtidig medfører fortolkningen, at hvis en buschauffør har kørt i fast rute uden kontrolapparat i fire timer og så overtager en turistbus, hvor der skal benyttes skive, så skal de fire timers forudgående arbejdstid også trækkes fra rådighedsperioden.
Et tredje forhold kan også påvirke rådighedsperioden.
Det er, hvis en chauffør forud for kørslen jf. forordningen om kontrolapparater går hjemme på arbejdsgiverens værksted og klargør køretøjet. Den arbejdstid skal også påføres skiven og trækkes fra rådighedsperioden.