Politiet giver busvognmænd et skulderklap
”Det kan branchen godt være bekendt.”
Sådan siger politiassistent Christian Møller, Rigspolitiets Færdselsafdeling København, efter at resultatet af søndagens målrettede Mermaid-kontrol mod turistbusser ved tre grænseovergange er gjort op.
Kontrollen var en fælles europæisk indsats, og nogle af de stoppede chauffører kunne da også fortælle politiet, at de tidligere på dagen blev stoppet på de tyske motorvej.
Der er tidligere afholdt fælles Mermaid-kontroller, men de var rettet mod godsvognmænd.
Den danske Mermaid-indsats fandt sted ved Frøslev grænsen, på grænseovergangen ved Oksevejen og endelig i Rødby.
Det er set værre
Samlet blev der kontrolleret 125 busser og skrevet 47 rapporter med 58 forseelser.
”Der var ingen grove forseelser imellem - eller overtrædelser, hvor der var manipuleret med tingene. Og køre- hviletidsovertrædelserne var også moderate,” siger Christian Møller.
Kontrollen af nordgående turistbusser er en årlig tilbagevende begivenhed netop nu i skisæsonen.
Politiassistenten ved ikke, om det eventuelt kan være medvirkende årsag til, at overtrædelserne var færre og mindre grove i søndags.
”Eventuelt senere kontroller vil vise, om det er tilfældet,” mener Christian Møller.
Kun enkelte minusser
”De groveste forseelser, vi fandt, var en chauffør, som var på vej hjem fra Østrig. Han havde gjort turen uden at være i besiddelse af et erhvervskørekort. Der var også en synsindkaldelse imellem på grund af tekniske mangler,” fortæller Christian Møller.
Da politiets stoppede chaufføren, kunne myndigheden konstatere, at nok var køretøjet synet efter reglerne, men kun betinget.
”Det betyder, at vognmanden alene må køre fra synshal til værksted for at få tingene bragt i orden. Han må til gengæld ikke køre turistkørsel, inden bilen er repareret,” pointerer politiassistenten.
Vognmænd på skolebænken
Christian Møller påpeger, at de færre forseelser kan hænge sammen med en række kurser, som er afholdt de seneste måneder.
Her har politiassistenten sammen med arbejdsgiversiden repræsenteret ved Tage Løbner, AHTS, blandt andet fortolket regler inden for erhvervet på møder for busvognmænd rundt omkring i landet.
Christian Møller pointerer, at møderækken forløb i en positiv ånd.
”Vi var fra begge sider forbavsende enige om tolkningen af reglerne,” siger han.
Der kan ifølge Christian Møller være endnu en forklaring på det tilfredsstillende resultat ved søndagens kontrol. Nemlig den såkaldte SKILL-dom, jf. forordning 3820/85 om køre- hviletid, som også vil berøre godsvognmænd.
EU-domstolen slår nemlig fast i dommen, at hvis en chauffør inden eller efter kørslen for eksempel arbejder hjemme på værkstedet – eller fragtes fra vognmandens adresse ud til en rasteplads, hvor han står på køretøjet, så er det at betragte som arbejdstid ifølge forordningen om køre- hviletid af den grund, at arbejdsgiveren disponerer over den ansattes tid.
Bladet følger op på dommen og dens konsekvenser en af de nærmeste dage.
Søndagens kontrol i tal
Tekniske mangler: 2.
Kørekort ikke erhvervet: 1.
Køre- hviletid: 19.
Fejl ved kontrolapparat: 10.
Andet (inklusiv vognmandens objektive ansvar): 26.
Køreforbud: 4.
Synsindkaldelse: 1.