Uenighed om årsag til dækeksplosion
»Vi har set på vognmandens eksploderede dæk, og vi har fået ét undersøgt på Teknologisk Institut. Vi mener, at nogle af uheldene skyldes, at dækkene er blevet overophedet på grund af sivepunkteringer, mens andre skyldes decideret overbelastning som følge af for lavt lufttryk,« påpeger teknisk chef Jørgen Konnerup, Bridgestone.
Han forklarer, at der ligger en udtalelse fra instituttet, som fastslår forholdet, efter at Bridgestone fik et af de sprungne dæk undersøgt.
»Vi gik til Teknologisk Institut for at få en uvildig redegørelse, og den har vognmanden fået en kopi af,« siger Jørgen Konnerup.
Den tekniske chef var ikke hjemme på kontoret i går, men når han er tilbage, sender han også en kopi af rapporten til Lastbil Magasinet, som vi så vender tilbage med.
”Det rene pjat”
»Jeg gad vide, hvordan Bridgestone kan sige, at der er for lavt tryk, når dækket, som er undersøgt, er sprunget i stumper og stykker. Så det er noget snak, men de gør alt for at finde på undskyldninger,« mener Anders K. Kristensen, Skive Køletransport A/S.
Bridgestone ved Jørgen Konnerup har besøgt vognmanden for at kigge på dækkene på hans køretøjer.
»Vognmandens problem er, at der er noget i vejen med hans lufttryksanlæg, så nogen af dækkene var nede på et tryk på 80 til 110. Det skal være minimum 125. Vi tilbød ham at sponsere et nyt anlæg, men det sagde han nej til,« forklarer den tekniske chef.
Afviser forklaringen
Vognmanden afviser, at der er problemer med hans anlæg og dæktryk.
»Når kompressoren går, kan trykket komme op på 150. I lang tid kørte vi med et tryk på 90 til 110 på trækdækkene, men det var efter anvisning fra Bridgestone. Det lavede de så om til, at det skulle være cirka 120,« siger Anders K. Kristensen.
Han understreger desuden, at han købte sine Bridgestone dæk hos Pers Dækservice, Skive, og at det også er her, han får dem monteret.
Helt usædvanligt
Per Nygaard Laursen, Pers Dækservice, betegner vognmandens uheld med dækkene som helt usædvanlige.
»Jeg har 30 års erfaring i branchen, og jeg har aldrig oplevet det her med andre dæk,« siger han.
Han vil ikke diskutere, om han kun har oplevet eksploderede Bridgestone dæk i Anders K. Kristensens tilfælde, men han påpeger, at han kun ud af mange, mange solgte Michelin dæk har oplevet, at ét er sprunget.
Når vognmandens køretøjer forlader værkstedet, er det også med det rigtige dæktryk, fastslår Per Nygaard Laursen.
»Trykket i fordækkene er på 130, og det er på 115 til 120 i trækdækkene. Hvad det eventuelt er et halvt år senere, ved jeg ikke, men det er forholdsvis nye dæk, som er sprunget,« forklarer han.
Vil gerne have en løsning
Anders K. Kristensen finder, at han har tingene i orden og passer sine biler - også med hensyn til dæktryk, og han fastholder, at det er kvaliteten af dækkene fra Bridgestone, der er noget i vejen med.
»Derfor mener jeg også, at firmaet må være med til at betale følgeskaderne. Dækkene skal vi nok betale. Nu håber jeg så, at andre vil stå frem, så man må erkende, at det ikke kun er mine dæk, der eksploderer,« pointerer vognmanden.
Han har i øvrigt nogle Bridgestone dæk stående hjemme i garagen.
»Jeg vil ikke køre på dem. Og Bridgestone vil ikke tage dem tilbage,« siger Anders K. Kristensen.
Vi følger op på sagen, når vi får rapporten fra Teknologisk Institut.
Læs dagens anden artikel: ”Vognmand er utilfreds med dækfirma.”