23948sdkhjf

Vognmand er utilfreds med dækfirma

Inden for et år er seks dæk eksploderet under kørsel hos Skive Køletransport A/S. Ejeren Anders K. Kristensen mener, der er noget i vejen med dækkene. Det afviser den tekniske chef hos Bridgestone. Han påpeger, at der er for lidt tryk i dækkene.

Midt i januar sprang et fordæk på et forvogn-kærretræk fra vognmand Anders K. Kristensen, Skive Køletransport A/S, på motorvejen i Tyskland. Køretøjet fortsatte tværs over motorvejen, inden det ramlede sammen med autoværnet. Heldigvis skete der kun materiel skade.

»Det var det sjette Bridgestone dæk, der eksploderede inden for et år. Hver gang koster skaden mig mellem 20.000 og 30.000 kroner i følgeskader. Inden jeg skiftede til Bridgestone, kørte jeg i 22 år på Michelin. I al den tid var der kun et par dæk, som eksploderede,« fortæller Anders K. Kristensen.

Han pointerer samtidig, at dækkene var næsten nye, og at han fra kolleger har erfaret, at andre har lignende problemer med Bridgestone dæk.

»Jeg håber, at de andre vognmænd også vil stå frem nu,” siger vognmanden.

Mange dæk årligt

Anders K. Kristensen har 30 biler og et forbrug på 200 til 300 dæk årligt.

»Jeg skiftede fra Michelin til Bridgestone ved årsskiftet 2000, fordi de er billigere. Men nu har jeg skiftet tilbage igen. Hver gang et dæk springer, koster det nemlig mange penge til følgeskader i form af kofangere, der ryger, og krøllede skærme, samt endelig maling,« pointerer han.

Anders K. Kristensen får sine dæk hjem gennem Pers Dækservice, Skive, som også påmonterer dem.

Afviser problemer

Efter uheldene har vognmanden henvendt sig til Bridgestone i Hasselager. Han mener, firmaet må være med til at betale for skaderne på hans køretøjer, fordi dækkene er for ringe.

»Jeg har en selvrisiko på 50.000 kroner, så jeg har selv betalt alle skaderne. Når uheldene er sket, kommer man godt nok fra Bridgestone, men hver gang får jeg at vide, at det er stikskader eller for lavt dæktryk, som er årsag til, at dækket springer,« siger Anders K. Kristensen.

Den tror vognmanden så ikke på.

»Det kan jeg ikke forstå, hvordan man kan sige. Det eneste, der er tilbage efter uheldene, er nemlig det tværgående stål. Både det længdegående stål og gummiet er væk, når bilen har kørt 200 til 300 meter på et sprunget dæk,« påpeger Anders K. Kristensen.

På et enkelt af de leverede dæk sad banen løs. Det byttede Bridgestone. Teknisk chef Jørgen Konnerup, Bridgestone, mener modsat vognmanden, at dækkenes kvalitet er ok, og hans forklaring på problemet er, at vognmanden kører med for lavt lufttryk.

Læs også: ”Uenighed om årsag til dækeksplosion .”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189