New Trail har standset betalingerne
New Trail ApS, Sæby, der er en af container-operatørerne på Århus Havn, gik i slutninen af sidste uge i en såkaldt frivillig betalingsstandsning. En medarbejder på kontoret i Sæby oplyste fredag til Lastbil Magasinet, at det er planen at lukke firmaet. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra New Trails ejer og direktør Leif Kousholt.
New Trail beskæftiger knap 20 truckingvognmænd, der nu må se sig om efter anden kørsel. Vognmændene bliver afregnet med en kredit på løbende måned plus 30 dage. Det betyder i realiteten, at pengene skal være til vognmændenes disposition på den sidste arbejdsdag i måneden. Torsdag den 31. januar havde nogle af vognmændene fået deres tilgodehavende for december måned, mens andre havde fået pengene tilbageført fra deres konto.
Efter at have holdt tre timer på Århus Havn i torsdags, kørte truckingvognmændene hjem.
Har ikke fået penge
En af dem, der ikke har fået penge for december, er vognmand Allan Rasmussen, Ringkøbing. Han har kørt for New Trail i fire år og har ikke tidligere haft problemer med at få sine penge. Allan Rasmussen har knap 50.000 kroner til gode for december og et tilsvarende beløb for januar.
»Pengene for december var inde og vende på min konto. Men New Trails bank, BG Bank nåede at sende en fax til min bank den 30. januar om eftermiddagen, hvor de bad om at få beløbet tilbageført. Derfor nåede indbetalingen ikke at blive registreret, og jeg fik at vide af min bank, at pengene ikke var til dispensation,« sagde Allan Rasmussen til Lastbil Magasinet fredag.
»Nogle af kollegerne havde godt nok snakket om, at det gik dårligt hos New Trail, men det er ikke usædvanligt, at det er lidt ringe i januar,« siger Allan Rasmussen, som er fortrøstningsfuld med hensyn til betalingen.
»Jeg har talt med Leif Kousholt, og han lovede, at december-pengene går ind midt i næste uge (denne uge, red.), og at vi også får, hvad vi har til gode for januar,« siger Allan Rasmussen, der har kørt for New Trail med sin eneste bil.
Pænt regnskab
Truckingvognmændene hos New Trail blev afregnet med 5,65 kr. pr. kilometer plus olietillæg for en 2-akslet trækker. Det svarer til gennemsnittet hos container-operatørerne.
Det seneste regnskab fra New Trail ApS (2000) ser ellers pænt ud. Årets resultat er et plus på 744.000 kr., og egenkapitalen er på 899.000 kr., men det er almindeligt kendt, at konkurrencen blandt container-operatørerne er benhård.