En besynderlig ansættelseskontrakt
I oktober 1999 underskrev en tysk chauffør en kontrakt hos vognmandsfirmaet EURO-TRANS I/S, Holbæk, som er ulovlig ifølge overenskomsten. Den blev så skiftet ud med en anden, underskrevet julen samme år.
Knap et halvt år senere gik det op for chaufføren, at ansættelseskontrakten var noget ud over det sædvanlige, og han gik til sin fagforening. Nu vil Chaufførernes Fagforening, Aabenraa, så have tingene afgjort. Foreningen har rejst et krav mod EURO-TRANS på 60.000 kroner. Sagen er behandlet på to retsmøder i Holbæk, og i løbet af kort tid falder dommen.
Første kontrakt
Chaufføren skrev i oktober 1999 under på følgende ansættelsesforhold:
”En fast månedsløn på 2.800 D-mark (cirka 11.000 kroner, red.). Km penge sat til 0,2 D-mark for kørte km over 15.000 km. Den månedlige bonus er for eksempel 18.000 kørte km minus 15.000 km = 3.000 km gange 0,2 D-mark, eller en bonus på 600 D-mark (knap 2.400 kroner red.). Den skattefri ”spesen” er 41 D-mark pr. døgn hverdage (cirka 160 kroner, red.) Lørdag og søndag er ”spesen” 100 D-mark (knap 400 kroner, red.).”
Samtidig med betalingsdelen i kontrakten er der andre forhold, som ikke helt er i overensstemmelse med reglerne:
”Ved sygdom og i ferier = der vil ikke blive betalt løn. Overholdes godsets leveringstid ikke, kan der pr. tur trækkes 1.500 D-mark (knap 6.000 kroner).
Anden kontrakt
Forholdene vedrørende sygdom, ferie og for sent leverede varer går igen i kontrakten, underskrevet i december 1999, men der er ændret lidt i betalingen. Blandt andet er ”spesen” nu sat til 351 kroner pr. døgn eller 14,62 kroner pr. time.
Timebetalingen er pr. døgn angivet til 208 kroner eller en timeløn på 8,66 kroner, og endelig beregnes km pengene nu til 0,25 ører pr. km. Betaling lørdag, søndag og helligdage pr. døgn 200 kroner eller 8,33 kroner pr time.
Ud fra chaufførens kørselsrapporter har næstformand Freddy Knudsen, Aabenraa, regnet sig frem til kravet, som er rejst over for EURO-TRANS.
Læs desuden: ” EURO-TRANS' forklaring stemmer ikke.”