23948sdkhjf

Anklager: Leasede biler skulle ikke findes

Ved retsmødet i går i Odense påpegede anklageren, politifuldmægtig Annette Krogsgaard, at hun vil fastholde, at en af anklagerne mod Bent Nymand Kristensen, Langeskov, går på forsæt til at skjule to biler, som tilhørte Sydleasing.

I februar 2000 solgte La Cima ApS ved Bent Nymand Kristensen to biler til Sydleasing - en Mercedes og en MAN for en samlet pris på 234.375 kroner.

Efter den øvelse leasede Sydleasing med tiltaltes mellemkomst bilerne ud til From´s Kurerservice ApS, Odense. Det, som Bent Nymand Kristensen ifølge anklageren glemte at fortælle leasingselskabet, var, at bilerne var i dårlig stand, at de reelt tilhørte Bricon Ejendomsadministration ApS og ikke La Cima, samt at der ingen plader var på køretøjerne. MAN´en blev kasseret ved synet i november 1999.

Den medtiltalte økonomiske rådgiver CK sad i øvrigt i bestyrelsen i Bricon, hvor hans nu afdøde far HK var direktør på daværende tidspunkt.

Endte i Horsens

Bilerne blev aldrig leveret til From ´s Kurerservice. De endte på pladsen ved vognmand Mikael Thukær, Horsens. Virker navnet bekendt for læserne, var det den krakkede Horsens-vognmand, som med sin underskrift godtgjorde, at ejeren af Drejergård Transport, Johnny Jørgensen opfyldte kravet om tre års erfaring i vognmandsbranchen. Rigtigheden af den påstand har Chaufførernes Fagforening i Horsens nu bedt Færdselsstyrelsen undersøge.

Det var Sydleasing, der på et tidspunkt fandt bilerne hos Mikael Thukær. Efterfølgende solgte leasingselskabet bilerne til udlandet.

Anklageren mener, at hele øvelsen fra Bent Nymand Kristensens side gik ud på at skjule de to biler, som reelt tilhørte leasingselskabet.

I kommission

Bent Nymand Kristensen forklarede, at han af HK blev bestilt til at afhænde bilerne. Bricon skulle efter salget have 160.000 kroner for begge køretøjer, og pengene er ifølge forklaringen betalt med to checks fra Svendborg Sparekasse på hver 80.000 kroner, dateret 3. juli og 19. juli 2000.

”Jeg skulle sælge bilerne og senere afregne med HK, og det skete også,” forklaredeBent Nymand Kristensen.

Han påpeger desuden, at han på intet tidspunkt fik en rykker fra HK på pengene. Det fremgår da også af sagens bilag, at de to checks er gået fra La Cima til Bricon. Til gengæld figurerer beløbene ikke i regnskabet.

Anklageren påviste så, at samtidig med at de to gange 80.000 kroner er indgået, så har Bricon godskrevet beløbene på medtiltalte Bent Jacobsens konto.

Sad for bordenden

Ifølge en kilde var det reelt Bent Jacobsen, der styrede From´s Kurerservice et lille års tid inden konkursen i 2000.

Det var ganske vist Niels Phillip Santos Bunch, som på papiret var direktør og ansvarlig leder – og ifølge Bent Nymand Kristensens forklaring i Retten var det også Niels Phillip Santos Bunch, han snakkede med i forbindelse med, at From skulle overtage de to køretøjer fra Sydleasing.

Ovennævnte kilde fortæller dog, at Bent Jacobsen gang på gang måtte forklare forholdene hos From, da boet var under konkursbehandling i Skifteretten, Odense. Som Niels Phillip Santos Bunch forklarede dengang, så troede han nok, at han var kommet til at ryge for meget sjov tobak, så det kneb med hukommelsen.

Lidt omvendt

Anklageren syntes det lød lidt omvendt, når Bent Nymand Kristensen solgte bilerne til Sydleasing, som så leverede dem til From.

”Hvorfor solgte du ikke direkte til From´s Kurerservice, og hvorfor fortalte du ikke, at bilerne tilhørte Bricon, og at de ikke var indregistrerede,” spurgte hun?

Det kunne tiltalte ikke erindre, men han fortalte, at det var Niels Phillip Santos Bunch, der havde afhentet bilerne og sat dem på Mikael Thukærs adresse. Så vidt tiltalte erindrede, skulle Mikael Thukær få bilerne synet.

I morgen følger tiltalte Søren Damgaard Brøners forklaring om sin rolle i forsøget på svindel med fiktive fakturar.

Læs desuden: "La Cima skyldte over en halv million for diesel."

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079