Politiet på jagt efter tilladelser
Sammen med de mange millioner kroner, som er forsvundet i La Cima ApS, mangler kurator, advokat Sten Møller, Odense også 15 tilladelser, som Færdselsstyrelsen gerne vil have retur.
Det drejer sig om otte fællesskabstilladelser og syv nationale ditto, som det ikke er lykkedes kurator at få inddraget i forbindelse med konkursen. Hvor de befinder sig, det er det store spørgsmål?
Sagen om de manglende tilladelser er nu overgivet til politiet, men om etaten kan løse den gordiske knude, det er en helt anden sag.
Lastbil Magasinet forsøgte at få fat i ejeren og stifteren af det nu lukkede La Cima ApS, Bent Nymand Kristensen, der tidligere selv har kontaktet bladet, for at høre, om han eventuelt ved, hvor tilladelserne er, men det lykkedes ikke.
Nymand Kristensens telefonnummer på displayet tilhører i øvrigt Sport & Style ApS, Nattergalevej 14, Langeskov. Det selskab kan ikke findes i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Hvor er pengene?
Advokat Sten Møller undrer sig over, hvor alle pengene fra La Cimas er forsvundet hen, da ejeren ikke brugte at afregne med særligt mange af sine kreditorer gennem det års tid, vognmandsforretningen var i drift.
”La Cima skylder Hydro Texaco mellem 700.000 og 800.000 kroner for dieselolie, og Mercedes-Benz Finans stod fra starten med et krav på flere millioner kroner. Hvor stor gælden er til Mercedes, kan være svært at sige, inden deres aktiver i form af køretøjer er endeligt opgjort,” påpeger Sten Møller.
Administrator
For kurator tegner det billede sig mere og mere klart, at det var Peter Hornbæk International Spedition, Herning, der styrede økonomien på Nattergalevej.
Peter Hornbæk afregnede med chaufførerne, og da Hydro Texaco lukkede sine dieselkort hos La Cima, forsynede speditionsfirmaet også vognmanden med dieselkort.
”Tilsyneladende var Peter Hornbæk administrator for det hele og har styret posteringerne og selv lavet de modregninger, der er for blandt andet skader,” påpeger kurator, der nu skal til bunds i, om der er omstødelige dispositioner i regnskabet.
Forbehold for skade
Sten Møller har lige fået en skrivelse fra Peter Hornbæks advokat, hvor der redegøres for tingene.
”Tilsyneladende har boet så kun godt 20.000 kroner til gode i Herning. Og dem er der også taget forbehold for, fordi der er en skade hos DFDS, som endnu ikke er opgjort,” siger han.
Lastbil Magasinet har tidligere omtalt en trailer, som bortkom primo 2001.
Da det kneb med kreditten for Bent Nymand Kristensen, var det Peter Hornbæk, som skaffede traileren hos LT Rental, mens det var La Cima, som var ansvarlig for den - og skulle sørge for forsikringen.
”På grund af Bent Nymand Kristensens restancer hos forsikringsselskabet slår det sig nu i tøjret og er ikke meget for at betale. Derfor har Peter Hornbæk modregnet beløbet,” fortæller kurator.
Uklart billede
Sten Møller har ingen anelse om, hvor boet skal finde de mange millioner, som er forsvundet fra La Cima, og advokaten oplever lidt det samme som Lastbil Magasinet, når han snakker med tidligere chauffører og andre, som har kendskab til Bent Nymand Kristensen.
”De er meget fåmælte og tør ikke rigtig fortælle noget, men er der personer, som sidder inde med oplysninger, hører jeg gerne fra dem, og jeg kan love, at deres identitet ikke kommer frem,” pointerer kurator.
Samtidig håber Sten Møller, at den verserende retssag i Odense kan kaste lys over pengestrømmens vej ud i intetheden fra La Cima ApS.
Sten Møller kan træffes på telefonnummer 66.125112 (fax 66.125167), Advokatfirmaet Helbing, Hunderupvej 50, 5000 Odense C.