Der er en mening med højdekravet
I sidste uge stoppede Færdselspolitiet én af Per Jensens 17 kølebiler ved Karlslunde på Sjælland.
I første omgang vinkede et køreforbud forude på grund af, at højden på køletraileren var cirka 4,10 meter.
"Det var kun i forenden, at højden var ti centimeter over den tilladte højde, og ved at sænke den lidt i luften, kunne højden komme med på de tilladte fire meter, så der skete ikke noget," fortæller vognmand Per Jensen, Sørup ved Støvring.
Fra fri til begrænset
Vognmanden undrer sig nu over, hvordan det kan være, at de danske regler siger fire meter.
"I England er der fri højde, og i Sverige må højden være næsten 4,50 meter. I Norge må højde også komme op på 4,10 til 4,15 meter. Jeg er godt klar over, at det kan hænge sammen med broerne," påpeger Per Jensen.
Han fortæller, at det blandt andet er galt på strækningen Struer-Vinderup, hvor der er en bro på 3,80 meter.
"Men jeg har 17 kølebiler, og det er to år siden, at jeg har haft en skade, så min skadesprocent er næsten lig nul," pointerer vognmanden.
EU standard
Den tilladte maksimumhøjde på fire meter i Danmark bunder i et EU direktiv. Det fortæller bilinspektør Peter Dyrelund, Færdselsstyrelsen.
At højden er nedfældet i et direktiv betyder, at alle EU-medlemslande som minimum skal acceptere, at højden er fire meter.
"Derfor må de enkelte lande godt vedtage, at højden enten må være fri eller 4,5 meter, men udlændingene skal holde sig til de danske regler, når de kører her," påpeger Peter Dyrelund.
Læner sig op ad direktivet
Hvordan EU kom frem til det magiske tal på fire meter, ved bilinspektøren ikke. Men han erindrer, at for 30 år siden, da var højden her i landet sat til 3,8 meter. Da EU så trak stregen ved fire meter, måtte Danmark følge trop.
"Højden kunne selvfølgelig også sættes op i 4,5 meter, men så skulle næsten samtlige danske broer hæves. Det vil betyde, at amter og kommuner vil kræve deres omkostninger ved byggeriet betalt, så det tror jeg ikke, vil være muligt at få gennemført," mener Peter Dyrelund.
I øvrigt følger Danmark også EU´s regler med hensyn til både bredde og længe, mens man i Sverige for eksempel accepterer længder på 24 meter.
Hellere lidt for lange
Bilinspektøren påpeger desuden, at jo højere trailerne bliver, des nemmere vælter de, fordi tyngdepunktet flyttes, og at det derfor er mere trafikfarligt, at køretøjerne er for høje end nogle centimeter for lange.
Selv om højden siger fire meter, er det Lastbil Magasinets erfaring fra utallige færdselskontroller, at politiet ikke farer ud med pen og blok, hvis der kun er tale om få centimeter over grænsen. Men kommer højde op på 4,10 meter, så vanker der både bøde og køreforbud, til tingene er bragt i orden.