Uenighed om forløbet
”Aftalen var, at Stig Neergaard, Hammer Lastvognsservice skulle lave alle papirer og køre til syn, når min lastbil var ombygget fra to til tre aksler. Jeg er godt tilfreds med selve arbejdet på bilen, men selv om jeg rykkede mange gange efter papirerne, skete der ingenting,” fortæller vognmand Harry Blæsbjerg, Hodsager.
Vognmanden pointerer også, at han ringede mange gange forgæves, hvor mekanikeren ikke tog telefonen.
”Jeg tror, at han bare lod være med at tage den, når han på nummerviseren så, det var mit nummer, så det endte med, at jeg ringede til ham fra en nabo. Da Stig tog telefonen og hørte, det var mig, smækkede han røret på,” forklarer Harry Blæsbjerg.
Mødtes Grundlovsdag
Grundlovsdag kørte Harry Blæsbjerg ned til Hammer Lastvognsservice, hvor han blandt andet købte hydraulikolie og fik påmonteret et par studser til olieudtag. Ved den lejlighed snakkede parterne også papirer, men ifølge vognmanden fortalte mekanikeren, at det var Færdselsstyrelsen, som ikke fik ordnet sin del af tingene.
”Det har været en træls sommer. Jeg lavede en investering for at køre lovligt med flere ton, og så viser det sig, at efter ændringen kørte jeg for alvor ulovligt,” påpeger Harry Blæsbjerg.
Søgte selv konsulentbistand
Vognmanden klagede sin nød til en kollega.
”Han mente, jeg skulle henvende mig til konsulent Regnar Høj Johnsen, Bryrup, som så tog sig af papirarbejdet i forbindelse med typegodkendelsen, og siden blev bilen synet gennem Motorgården, Silkeborg. Jeg er ikke utilfreds med Stig Neergaards pris for arbejdet, og han er en dygtig mekaniker, men jeg kom i den sidste ende af med næsten 10.000 kroner mere end aftalt til konsulenten og for synet,” fortæller vognmanden.
Ifølge vognmanden var konsulenten inde i sagen helt fra ombygningens start, men det var først, da forbindelsen helt glippede til Stig Neergaard, at Regnar Høj Johnsen måtte tage endelig affære for at få tingene afsluttet.
Husker sagen
Regnar Høj Johnsen kan godt erindre, at tingen gik i hårdknude i forhold til Harry Blæsbjergs Scania.
”Jeg kan godt forstå, at vognmanden ærgrer sig. Det var en kedelig sag, at tingene svigtede i den ende. Papirerne skulle være lavet inden ændringen af bilen,” påpeger konsulenten, som oplyser, at han lavede alt papirarbejdet efter at vognmanden i sommer kontaktede ham.
Frem og tilbage
Stig Neergaard husker sagen lidt anderledes end Harry Blæsbjerg. Mekanikeren erindrer, at han havde et vældigt hyr med Færdselsstyrelsen.
”Styrelsen blev ved med at komme med nye ting, som skulle være i orden, inden vi kunne få en typegodkendelse,” fortæller Stig Neergaard.
Han forklarer, at for at få sagen kørt hurtigt igennem, fandt han en typegodkendelse med samme identitet, som den Harry Blæsbjergs Scania ville få.
”Så tog vi den originale typetilladelse og rettede til, så de passede sammen. Men den kom tilbage med krav om, at der skulle laves nye bremseberegninger,” siger Stig Neergaard.
Efter at have dokumenteret bremseventilerne over for styrelsen, ville myndigheden så, ifølge mekanikeren, have dokumentation for bilen udstødning. Og da den forelå, stillede styrelsen med nye krav.
Lukket om sommeren
”Fra starten fortalte jeg Harry, at værkstedet er lukket hele sommeren frem til september. Det er årsagen til, at han ikke kunne få forbindelse med mig. Sagen var en grim oplevelse for alle involverede. Vi har lavet en del af de ombygninger, men vi har aldrig tidligere haft så store problemer med papirerne,” fastslår Stig Neergaard.
At vognmanden mener, at den seje sagsgang har kostet ham ekstra knap 10.000 kroner, forstår mekanikeren ikke.
”Harry Blæsbjerg skulle under alle omstændigheder have betalt konsulenten, og jeg skulle også have haft betaling for at syne bilen,” fortæller Stig Neergaard.
Læs også dagens anden artikel: ”Kørte ulovligt i månedsvis uden at vide det.”