23948sdkhjf

10 millioner aksler til lastbiler

Mercedes-Benz har fejret et usædvanligt jubilæum. På fabrikken i Kassel har man produceret 10 mio. aksler til lastbiler, siden faciliteterne blev overtaget i 1969.

Det var oprindeligt Hanomag-Henschel, som producerede nyttekøretøjer i Kassel. Men Mercedes-Benz overtog fabrikken i 1969, og allerede året efter var produktionen specialiseret i aksler. I dag er fabrikken centrum for DaimlerChryslers akselproduktion inden for koncernens såkaldte Powersystems forretningsenhed.

Det betyder, at 3.500 medarbejdere hvert år fremstiller omkring 620.000 aksler til alle typer nyttekøretøjer på fabrikken. Da sortimentet omfatter godt 6.000 akselvarianter, er der her tale om Europas største fabrik på dette område. Fra lette varevogne over lastbiler i alle vægtkategorier til busser og specialkøretøjer som Unimog.

Produktionen omfatter også akselsystemer med skivebremser til anhængere. I 1996 markerede netop den type aksler et gennembrud, når det gælder køresikkerhed for sættevogns-/anhængerkombinationer, efter at Mercedes Actros allerede havde sat nye standarder inden for sikkerhed takket være sine aksler med skivebremser. Inden for kort tid oplevede akselproduktafdelingen en fremgang, der gjorde den førende i Europa med en årlig produktion inden for dette segment på i alt 35.000 akselsystemer.

Let jubilæumsaksel

Jubilæumsakslen nr. 10 million er i sig selv uhyre innovativ: akslen er fremstillet ved hjælp af den såkaldte Steel Forming Technology, hvad der giver en vægtreduktion på næsten 100 kg i forhold til de konventionelle, støbte aksler. Dette er en vigtig faktor for netop kommercielle køretøjer. Den nyudviklede aksel, som bærer betegnelsen HL 6, vil blive brugt til Axor, den nye Mercedes-Benz sættevognstrækker, der bliver udleveret til de første kunder i begyndelsen af år 2002. HL 6 akslen vil også blive brugt til Atego samt Mercedes-Benz og Setra busser.

Udover fabrikken i Kassel har akseldivisionen hos DaimlerChrysler Powersystems flere andre fabrikker og distributionscentre, fx. Gaggenau i Tyskland, Chester i Storbritannien og Sao Paulo i Brasilien. Alt i alt produceres der i Tyskland hvert år 710.000 aksler (inklusive reservedele) plus 180.000 kardanaksler beregnet til momenter fra 3.000 til 28.000 Nm. De dækker hele spektret af nyttekøretøjer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066