23948sdkhjf

Færdselsafdelinger forsvinder

I fredags præsenterede en arbejdsgruppe den fremtidige struktur for Færdselspolitiet. Selv om det i første omgang ser knap så dårligt ud som forventet, føler betjentene ingen grund til begejstring. De forventer nemlig, at rigspolitichefen smækker en skjult dagsorden på bordet i den sidste ende.

På trods af at Færdselspolitiets ansatte har fået mundkurv på, erfarer Lastbil Magasinet, at går det, som der er lagt op til i et forslag, så slås Færdselspolitiets afdeling i Holstebro sammen med Herning, som også bliver det fremtidige tjenestested.

Afdelingerne i Vejle og Haderslev forsvinder, men mandskaberne rykker til gengæld sammen på en ny adresse i Kolding.

Færdselspolitiet i Nykøbing Falster nedlægges. Ifølge forslaget flyttes de ansatte til Slagelse. Afdelingen i Roskilde skal ganske vist fortsætte, men den flyttes på grund af pladsmangel til Karlslunde.

Endelig skal de 25 færdselsbetjente, der til stadighed er udlånt fra Centralafdelingen i København til afdelingerne i Jylland, overflyttes permanent, og afdelingen i hovedstaden nedlægges.

Udstyret med mundkurv

Afdelingsledere og betjentene på vejen hos Færdselspolitiet fik mundkurv med dirkefri lås på i fredags, efter at de via arbejdsgruppen blev præsenteret for strukturændringerne, som gruppen gennem den seneste tid har forhandlet på plads.

I arbejdsgruppen sad repræsentanter fra afdelingerne ude i landet og ledere fra Rigspolitiets Færdselsafdeling i København.

Selv om reduktionen i antallet af afdelinger på landsplan er knap så alvorlig, som de ansatte frygtede, finder de endnu ikke anledning til at klappe i næverne af begejstring.

Flere forventer nemlig, at der senere fra Rigspolitiets øverste ledelse hives en skjult dagsorden op af skuffen, som vil betyde, at endnu flere afdelinger forsvinder fra landkortet.

Frygter det værste

”Jeg vil æde min politistav på, at når det her ender hos rigspolitichefen, så tager han en skjult dagsorden frem af skuffen, og så bliver der hverken tid til at følge gamle damer eller andemor med sine ællinger over vejen i udkanten af distriktet,” siger en kilde sarkastisk.

Flere andre udtrykker sig i lignende - om end knap så bramfrie - vendinger.

Fælles for kilderne er, at de forventer, at der forsvinder endnu flere afdelinger, og at de kun vil udtale sig anonymt.

De frabeder sig nemlig at blive kaldt til kammeratlig samtale i København hos chefen.

Fredet i første omgang

I det jyske blev afdelingerne i Aalborg, Randers, Herning og Esbjerg i denne omgang fredet. Til gengæld er der næsten ingen betjente tilbage i Randers og Esbjerg, fordi stillingerne ikke er genbesat, efter at betjente enten er gået på pension eller fratrådt på grund af alder.

For nogle måneder blev styret af afdelingen i Randers overladt til en konstitueret daglig leder. Det skete, da politikommissær Ernst Mortensen gik på pension. Måske er konstitueringen et tegn på, at Randers på et tidspunkt får et skud for boven af rigspolitichefen.

Flere gætter nemlig stadig på, til trods for arbejdsgruppens præsenterede forslag, at den øverste politichef har en skjult dagsorden, der beordrer afdelingen i Randers slået sammen med Herning og Holstebro. Når forslaget har været i høring ude i landet, skal polititoppen afgøre, om de vil acceptere ændringerne.

Fyn fortsætter

Færdselsbetjente i Odense kan ånde lettet op. De bliver tilsyneladende ikke berørt at strukturændringerne.

Begejstringen er nok knap så stor i Nykøbing Falster, når betjentene i fremtiden skal til Slagelse. Afdelingen i Nykøbing Falster har i en periode været underlagt samme forhold som Randers med en konstitueret daglig leder.

At Roskilde rykkes til Karlslunde bunder så dels i pladsmangel og dels i, at betjentene kommer tættere på de store indfaldsveje til København.

Hos Færdselspolitiet i Hørsholm kan man dele fynboernes begejstring. Afdelingen røres ikke. Det gør til gengæld Centralafdelingen i København, som står til nedlæggelse.

Mindre radikalt

Lastbil Magasinet skrev 25. september om de kommende strukturændringer.

Dengang forudså flere betjente, at arbejdsgruppen ville præsentere dem for et forslag, der sagde en reduktion fra 13 til syv afdelinger på landsplan.

Nu kan de samme ansatte så konstatere, at det ser mindre slemt ud, men de tror bare ikke på, at forslaget holder til ledelsens behandling.

”Og selv om det gør, så er der vist ingen, der kan se, at det her er fagligt begrundet,” siger en kilde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063