23948sdkhjf

Centrallåse: Chaufførformand uenig med lastbilimportører

Ole Lundbøll, Chaufførernes Fagforening i Randers, finder det uheldigt, hvis lastimportører mener, at prisen vejere tungere end chaufførernes sikkerhed. Hans synspunkt er, at centrallåsene skal sikres bedre.

»Lidt for meget snakken udenom og for lille vilje til at tage problemet alvorligt.«

Sådan betegner Ole Lundbøll Volvos og Scanias kommentarer i går til problemerne med centrallåse.

Udover at Ole Lundbøll er formand for Chaufførernes Fagforening i Randers, er det også ham, der forsøger at indsamle oplysninger om gasoverfald på danske eksportchauffører ude på Europas veje.

”Registreringen går lidt trægt. Vi forlanger nemlig en politianmeldelse, for at vi kan bruge tallene til noget. Men jeg tror, at mange chauffører vælger den fra. De vil ikke sidde og gabe 10 til 11 timer på en tysk politistation, hvor politiet så bare skriver i rapporten, at der ikke er synligt tegn på indbrud i bilen,” forklarer Ole Lundbøll.

Et andet forhold, som ifølge formanden gør sig gældende i forhold til den manglende politianmeldelse, er, at hvis godset er ferskvarer, så ved chaufføren, at han får marchordre, når han kommer ti timer for sent.

Ingen synlige tegn

Ole Lundbøll påpeger, at der jo netop ikke vil være synlige tegn på indbrud, når det er så forholdsvis let at manipulere låsene op. Den side af sagen kommenterede både Volvo og Scania her på hjemmesiden i går.

”En væsentlig linje i Scanias svar er, at de hele tiden sidder og gør op på kvalitet og pris, så prisen bliver vigtigere end sikkerheden. Volvo gør sig til gengæld umage med at være uvidende om problemet, hvilket kan synes uforståeligt, da fabrikanten gerne skulle se kvalitet som et konkurrenceparameter,” pointerer Ole Lundbøll.

Medlemmer skal sikres

Formanden mener, at de fleste fabrikanter deler det synspunkt, som Scania fremkom med i går:

”Men generelt gælder det, at sikkerhedsniveauet mod indbrud og tyveri afhænger af det valgte kompromis mellem brugervenlighed, pris og driftssikkerhed.”

”Her indrømmes det uden omsvøb, at prisen er vigtigere end chaufførernes sikkerhed. Det er selvfølgelig ikke noget, vi kan leve med, og så må vi, hvis Scania ikke finder en tilfredsstillende løsning, anbefale, at der ved nyindkøb ses bort fra dette lastbilmærke. Jeg er ganske klar over, at der også findes problemer med de andre lastbilmærker på gaden, men vil dog påstå, at Scanias centrallåse er totalt ubrugelige og uden sikkerhed af nogen art,” fastslår Ole Lundbøll.

Svært at få hjælp

At formanden fra Randers appellerer så kraftigt til fabrikanterne om at gøre noget radikalt ved problemet skyldes, at fagforeningen fornemmer, at hele overfaldsproblematikken ellers ender i en politisk syltekrukke.

”Sagen har været vendt i EU, hvor man siger, at det kan man ikke tage sig af. Det skal klares nationalt. Det lyder underligt, når det er i udlandet, at overfaldene finder sted. Nu er der ganske vist nedsat et ministerielt udvalg, som skal se på sagen. Efterhånden vil det udsende spørgeskemaer til alle, registrerede eksportchauffører for så siden at vurdere problemet,” fortæller Ole Lundbøll.

Det er den undersøgelse, han frygter, der vil gå syltekrukke i.

Kraftig opfordring

Formanden pointerer, at han stadig gerne vil have meldinger fra chauffører, der bliver udsat for overfald - og vel at mærke sørger for at få det anmeldt til det stedlige politi.

”Hvis vi ikke får meldingerne, kan vi ikke gøre noget ved det i fagforeningen. Men samtidig vil jeg kraftigt opfordre forhandlerne til at gøre noget i forhold til problemerne med låsene,” siger Ole Lundbøll.

Det var fra formanden, at Lastbil Magasinet i første omgang hørte om de problematiske centrallåse. Efter aftale med Ole Lundbøll har vi ikke offentliggjort, hvordan man kan skaffe sig adgang til bilerne.

Lastbil Magasinet har på nuværende tidspunkt ikke fået en kommentar fra Mercedes til problemerne med deres centrallåse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078