23948sdkhjf

Scania svarer på låsesagen

Lastbil Magasinet har bedt Scania Danmark om at forholde sig til forlydenderne om, at det er let at skaffe sig adgang til biler med centrallåse. Vi bringer her kommentaren fra informationschef Mikael Friis:

"I forbindelse med en sag om indbrud i en Scania R144 hos Diesel-Gården i Padborg kan jeg udtale følgende:

Jeg kender ikke den aktuelle sag og kan derfor ikke kommentere specifikt på den. Men ifølge det oplyste har tyven både brudt centrallåsesystemet til dørene op, og han har haft held til at starte lastbilen uden brug af nøgle.

Desværre er det umuligt at gardere sig 100 procent mod indbrud og tyveri af lastbiler. Men generelt gælder det, at sikkerhedsniveauet mod indbrud og tyveri afhænger af det valgte kompromis mellem brugervenlighed, pris og driftssikkerhed.

For at bryde ind i centrallåsesystemet på Scanias 4-serie kræves der brug af værktøj. Det er altså ikke ”bare lige” at omgå centrallåsesystemet.

Scania har siden introduktionen af 4-serien i 1995 tilbudt en billig, men effektiv lås til sikring af visse komponenter på førerhuset, som gør det ekstra besværligt at bryde ind i centrallåsesystemet, men der har kun været meget lille efterspørgsel efter denne løsning.

Det samme gælder for Scanias VPS-alarmsystem, (Vehicle Protection System), som både omfatter sikring af forskellige komponenter på førerhuset, alarm med lys- og hornsignal samt afbrydelse af brændstofsystemet, hvis bilen startes uden brug af nøgle.

Generelt kan jeg sige, at det kræver specialviden både at bryde ind i førerhuset og at starte en Scania-4-serie uden nøgle. Men desværre er det næsten umuligt at sikre en lastbil over for ”kriminelle eksperter,” når de først har sat sig i hovedet, at de VIL bryde ind i en lastbil og evt. stjæle den. Om ikke andet ved at smadre en siderude eller brække bilen op

med et brækjern eller lignende.

Men som led i den løbende produktudvikling har Scania nu udbygget VPS-systemet til også at omfatte en ”ægte” startspærre (efter samme princip som i personbiler), som gør det umuligt at starte lastbilen, uanset at en tyv har brudt sig vej ind i førerhuset.

Efter Lastbil Magasinets henvendelse vil vi straks tage kontakt til fabrikken for at høre, om der er mulighed for at påvise en bedre løsning for sikring af centrallåsesystemet.

Med hensyn til påstanden om, at det er muligt at vride dørlåsen på en 4-serie Scania op med en almindelig skruetrækker, kan vi klart afvise dette.

Scanias dørlåse er konstrueret, så selve låsecylinderen ”kammer over” uden at få fat i låsepalen, hvis låsen ikke åbnes med den korrekte nøgle."

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.641