23948sdkhjf

DTL går ind i sag om bortvisning

DTL påpeger, at Vejdirektoratet i udbudsmaterialet må opstille helt klare regler om overholdelse af godskørselsloven. Organisationen har nu kontaktet trafikministeren for at få ham til at tage stilling til reglen om medvirkeansvar.

En repræsentant fra entreprenøren MT Højgaard a/s bortviste 26. september vognmand Finn Kristensen, Skovsrod Transport, fra motorvejsbyggeriet ved Århus, fordi vognmanden ikke ville overtræde køre-hviletidsreglerne. I fredag udløste fyringen en henvendelse fra DTL til trafikminister Jacob Buksti.

Forinden havde ordførende direktør i DTL, Michael Svane kontaktet Vejdirektoratet, som på Lastbil Magasinets hjemmeside forleden fralagde sig enhver form for ansvar i sagen.

”Jeg har talt med dem i Vejdirektoratet og bebudet over for direktoratet, at sagen giver anledning til, at vi henvender os til Jacob Buksti. Og jeg har skrevet til ministeren og sagt, at jeg er mildest talt forbavset over den holdning, som Vejdirektoratet giver udtryk for i forbindelse med bortvisningen,” påpeger Michael Svane.

Fælles ansvar

Direktøren mener, at sagen fra Århus er så klokkeklart et eksempel på, at ministeren nu må indføre medvirkeansvar.

”Vi har henledt ministerens opmærksomhed på, at han nu tager stilling til reglen om medvirkeansvar. Samtidig henstiller vi til, at man fra Vejdirektoratets side i fremtiden stiller krav om, at reglerne ved byggeri af veje skal respekteres af entreprenørerne,” pointerer Michael Svane.

Direktøren finder det forkasteligt, at MT Højgaard og Vejdirektoratet har svært ved at komme til for hinanden ved håndvasken i forbindelse med fyringen af Finn Kristensen.

”Nu beder vi ministeren sikre, at kravet i fremtiden bliver, at man i udbudsmaterialet stiller krav om, at alle skal efterleve reglerne,” forklarer direktøren.

Lastbil Magasinet har sendt artiklerne vedrørende sagen til trafikministeren for at få hans kommentar til sagen.

I samme skure

I fredags blev vi i øvrigt kontaktet af kommunikationschefen fra MT Højgaards Vestdivision.

”Vi har en aftale med 3V Transport, som skal sørge for, at vi har de biler, vi skal bruge.” Sådan løs chefen svar i en halv snes varianter.

Til gengæld ville han ikke svare på, hvorfor MT Højgaard så fyrer vognmænd, når det er 3V, man samarbejder med. Han ville heller ikke forholde sig til, om ikke tingene skal foregå på lovlig vis i forhold til køre-hviletid og overlæs – eller om entreprenøren eventuelt kan være tjent med at få sine sand- og grustransporter lagt døde på grund af en eventuel politikontrol.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062