Vi bringer en efterlysning
”Jeg tror, bilen er i Østeuropa nu. Det, der er mest træls, er, at det er så let at bryde centrallåsen op i en Scania,” påpeger vognmand Bent Højhus, Ringkøbing.
Torsdag aften forsvandt hans halvandet år gamle Scania 144, mens den var til service hos Diesel-Gården, Hermesvej i Padborg.
Bilen har registreringsnummeret RM 97.049. Det er en blå Topline megatrækker med specielle sølvgrå stafferinger.
Bilen kan ses på vognmandens hjemmeside www.hoejhustransport.dk.
Vognmanden kom med trækkerens forsvinden i en ret penibel situation, da den skulle læsse op og af sted til Spanien fredag morgen. Inden der kunne tages hul på turen, måtte vognmanden fremskaffe en reservebil.
Ingen sag at åbne
Bent Højhus mener, det er alt for let at bryde en Scania med centrallåse op. Vi vil ikke røbe, hvordan det skal gøres, men det tager ikke mange sekunder. Vi har bedt Scania Danmark om en redegørelse, som vil foreligge skriftligt i dag.
”På en tur til Spanien snakkede jeg med en norsk chauffør i en Scania med centrallåse, som var helt rundt på gulvet. Han var tidligere vågnet på en rasteplads ved, at hans gasalarm gik i gang. Uden at tænke på konsekvenserne startede han med lynets hast sin bil op og kørte væk fra den pågældende rasteplads,” fortæller Bent Højhus.
Da nordmanden gik til køjs, var bilen låst, men det var dørene ikke, da han stak af, efter at alarmen gik i gang.
Flere mærker har problemer
I løbet af dagen vil vi også få en forklaring fra Volvo, som står med lignende problemer med sine centrallåse.
Lastbil Magasinet er klar over, at det også er nemt at komme ind i Mercedes, men det lykkedes ikke at få kontakt med importøren i fredags.
Samtidig undersøger vi, om der også er svage punkter ved centrallåsene på de øvrige mærker. Vi følger op på sagen.