23948sdkhjf

Vejdirektoratet: Hård konkurrence giver billige veje

Vejdirektoratet vil ikke blande sig i sagen om vognmanden, der blev bortvist fra motorvejsarbejde, fordi han ville overholde køre-hviletiden.

”Vi benytter den hårde konkurrencemetode for at skaffe befolkningen de bedste og billigste veje, men Vejdirektoratet forventer, at entreprenøren overholder loven under byggeriet,” fortæller anlægschef Michael Schrøder, Vejdirektoratet.

Tidligere var det et specifikt krav i udbudsmaterialet, at vognmænd ikke kørte med overlæs, når de transporterede materiale til statens vejbyggeri.

”Kravet er fjernet nu. Til gengæld forventes det, at entreprenørerne overholder samtlige regler i Færdselsloven, når de arbejder for os,” påpeger Michael Schrøder.

Ikke direktoratets ansvar

Anlægschefen er lidt forbavset over sagen fra Århus, som blev omtalt på hjemmesiden i går. Den fortæller om vognmand Finn Kristensen, Skovsrod Transport, som blev bortvist af en repræsentant fra entreprenørfirmaet MT Højgaard a/s, fordi han ikke ville overtræde køre-hviletidsreglerne. Lastbil Magasinet kaldte i går fejlagtigt firmaet Højgaard og Schultz A/S, hvilket var virksomhedens tidligere navn.

Anlægschefen mener, at bortvisningen sorterer under parterne ved byggeriet af motorvejen.

”Vi har ikke noget ansvar. Vi er ikke blevet spurgt i sagen, og vi agter ikke at blande os. Hvis entreprenøren foretager sig noget, som er i modstrid med loven, må han selv stå til ansvar for det. Retfærdigvis så må vognmanden, der stiller op, også sikre, at der er de nødvendige chauffører til at køre,” mener Michael Schrøder.

Reelt blev Finn Kristensen så bestilt til at køre tre læs stabilgrus. Men han kørte fire og havde ikke køretid til det femte, som vognmanden forklarede entreprenøren inden sin fyring.

Indgreb er OK

Samtidig fortæller chefen fra Vejdirektoratet, at det er OK, at myndighederne griber ind over for ulovligheder i vognmandsbranchen.

”Vi ser med stor sympati på, at der laves indgreb, som får vognmanden til at køre efter landets love,” pointerer han.

Michael Schrøder erkender også, at priserne presses i bund ved statens vejbyggeri.

”At prisen for kørslen er dårlig udspringer af, at den foregår på konkurrencevilkår. Konkurrencen betyder, at entreprenøren går helt i bund og presser prisen. Men vi sørger for, at samfundet får de bedste og billigste veje,” påpeger Michael Schrøder.

Medvirkeansvar - igen

”Sagen er et klart bevis på, at for at komme det her til livs, så skal der indføres medvirkeansvar, for når folk først bliver truet på deres næring for at overholde loven, så har vi et problem,” mener formanden for Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL), Jens Tidemann.

Formanden påpeger, at i sagen med Finn Kristensen så deler både Vejdirektoratet, MT Højgaard a/s samt 3V-Transport ansvaret.

Kørte et ekstra læs

Finn Kristensen blev den 25. september om eftermiddagen bestilt af 3V-Transport, som har indgået aftale om sand- og gruskørsel til motorvejsbyggeriet med MT Højgaard, til at køre tre læs dagen efter.

Vognmanden kørte hjemmefra klokken lidt i tre om morgenen. Hen ad dagen blev han af entreprenøren bedt om at køre det fjerde læs. Den tur gjorde han også mellem byggeriet og Birkesig Grusgrav, Djursland. Da man så på byggepladsen bad ham hente femte læs, forklarede Finn Kristensen, at hans køretid var brugt op. Det udløste en bortvisning.

”Finn var bestilt til at køre tre læs, så kører han det fjerde, men har ikke køretid til det femte. Hvis det var et problem for Højgaard, så kunne de have ringet til 3V. Det er ikke vognmandens problem. Og hvor går han i øvrigt hen og skaffer en anden chauffør klokken to om eftermiddagen? Jeg mener, at Højgaard nu vasker hænder. De burde i stedet have snakket med 3V, inden de sendte Finn hjem,” pointerer Jens Tidemann.

Ville det være sjovt?

Formanden kan ikke forstå den afvisende holdning fra ingeniør Stig Jørgensen, MT Højgaard a/s i artiklen i går. Han havde følgende kommentar, da Lastbil Magasinet kontaktede ham om sagen: ”Nu stopper det lort. Han var ansat gennem 3V, vi har ikke haft noget med fyringen at gøre.”

”Han lyder som en rigtig arrogant type. Hvad mon han ville sige, hvis han efter en arbejdsdag, hvor han skulle gå hjem klokken 18, fik besked på at blive til klokken 22,” spørger Jens Tidemann.

Sagens kerne

Dårlig planlægning. Det er ifølge Jens Tidemann det, som ofte giver vognmændene problemer med overlæs, overtrædelse af hastigheden og af køre-hviletiden, når de kører materiale til statens vejbyggeri.

”Det varer måske fem til ti år at beslutte arbejdet. Så tager det flere år at projektere byggeriet. Til gengæld skal arbejdet helst udføres i løbet af natten. Problemet er også, at folkene i toppen ikke har forstand på planlægning. Havde de det, var der bestilt flere biler til opgaven,” mener han.

Jens Tidemann pointerer, at vejen frem er FDL´s kæphest. Nemlig indførelse af medvirkeansvar til samtlige involverede i byggeriet.

”Det er så forkasteligt at jage folk hjem, fordi de vil overholde loven,” fastslår Jens Tidemann.

Lastbil Magasinet følger op på sagen mandag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063